fredag 4 juli 2008

Sy snabbaste tajtsen


Jag har massproducerat tajts i veckan och kommit fram till det snabbaste och mest effektiva sättet att sy dem (tror jag, men berätta gärna om det finns ännu bättre sätt). Gekko skrev en förträfflig handledning i hur hon syr muddbyxor; här kommer min tajtsversion. Vi syr byxbenen lite olika, vilket jag tyckte kunde vara kul att visa.

Det spelar ingen roll vilket mönster du utgår från. Jag tycker att Meedom och Meedoms form 0 funkar rätt bra, men liknande finns i många syböcker och i Ottobre. Tajts syr man oftast utan sidsömmar; alltså bara två tygbitar som ska sys ihop och fållas. Plättlätt!

1. Klipp till tyget dubbelt (om du inte är väldigt kinkig med mönsterpassning – i randat tyg klipper jag ett byxben i taget).

2. Sy grensömmarna, precis som tyget ligger. Jag har markerat sömmen med garn för att det ska synas bättre.

3. Sy ihop innerbensömmen, från den ena benöppningen till den andra. Jag nålar i grenen för att det ska bli passning där, och viker de båda mötande sömmarna åt varsitt håll.

4. Klipp till en resår som är cirka 4 cm kortare än barnets midja.

5. Nåla fast resåren mot avigsidan av linningen. Jag börjar med att nåla mitten av resåren mot mitt fram, sen behöver jag inte mäta något utan nålar bara fast resåren omlott mitt bak. Den får gå cirka 4 centimeter omlott så håller den (vitsen är att jag slipper ta fram den andra symaskinen för att sy ihop resårbandet...).

6. Sy fast resåren i linningen. Sträck medan du syr. Jag syr på overlocken men fäller upp kniven. Jag hade länge ambitionen att ha lös resår, ibland knapphålsresår, men jag har aldrig reglerat längden på resåren i efterhand, så nu syr jag fast den så här i stället. Mitt barn växer mycket mer på längden än på bredden. Syr man åt någon man inte kan prova på är det så klart bättre med reglerbar resår.

7. Vik ner och sy fast linningen, genom både tyget och resåren. Jag föredrar tvillingnål, men det finns andra elastiska sömmar (och täcksömsmaskiner). Sträck medan du syr nu också.

8. Jag passar på att sy i lappen med Sprallins namn och telefonnummer som hank mitt bak. Här skymtas också storlekslappen.

9. Fålla benen med elastisk söm – här använder jag också tvillingnål, men det beror mest på att jag inte har några skojiga sömmar på min symaskin. Det är lite pilligt att fålla när benen är ihopsydda, men det blir mycket snyggare än att först fålla och sen sy ihop benen, tycker jag. Just det här momentet är alltså inte det snabbaste.

Klart!

12 kommentarer:

OttoPippi sa...

TUSEN TACK för tipsen!!! Skall definitivt pröva detta sätt!! :-) :-)

Botilda sa...

Vassego och lycka till!

Fiffiluren sa...

Vilken massproduktion! Så roligt att se! Jag syr på ditt sätt, tycker det funkar bra.

Gekko sa...

Bra tut! Snyggt att lägga på garn för att visa bättre! Det är ju nästan så jag måste testa "ditt" sätt också för att se vad jag tycker. Envis som jag är lär jag ju gilla "mitt" sätt bäst men det är ju en annan sak ;-)

Lallis/Helene sa...

Vilken bra beskrivning! Jag syr också byxor på ditt sätt, har kommit fram till att jag tycker det är enklast. Däremot brukar jag inte göra linningen som du gör så det måste jag prova nästa gång jag syr byxor :)

Anonym sa...

Jag syr tajts/leggings på samma sätt som du och tycker också det går snabbt och lätt. Lite kul att vi gör på samma sätt!

HeMo sa...

Tack för tipset. Är i färd med att sy ett par långkalsonger till vår son och skall prova att sy som du beskrivit här och lägga till en mudd nere vid benslutet.

h/saltaste bönan sa...

Jättebra beskrivning! Funkade fint även utan overlock. Mvh h

Nilla sa...

Inspirerande guide! Har du några bra tips på hur man syr i knapphålsresår på ett snyggt och praktiskt sätt? Tycker det slutar med att jag gör olika varje gång.

Botilda sa...

Vet du, jag har faktiskt aldrig använt knapphålsresår.

od Andulky sa...

Supersnällt att du delar med dig! Jag gör som du, fast jag fållar nertill innan jag syr ihop och sen har jag bara kört resårkanal a la Gekko. När jag provat denna typ har den töjt sig jättemycket. Gör inte din det??
/Anna

Botilda sa...

Anna, jag tycker inte att det töjer sig alls. Det beror kanske på vilken resår man använder. Gekko-linningen låter så smart, men för mig har det bara blivit knöligt att använda den. Syr du fast resåren då, eller löper den fritt?