lördag 26 februari 2011

Konsten att sy snabbare än barna växer

Jag behärskar inte konsten att sy snabbare än barnen växer. (Med stickning är det ännu värre, den fantastiskt fina lilla lusekoftan jag stickade n ä s t a n klar till bästisens förstfödda är fortfarande bara nästan klar i storlek 3 månader, dottern fyller 13 i år.) Men de här blusarna har förhoppningsvis inte legat tillklippta och påbörjade riktigt så länge att de hunnit bli små redan.

Båda är gjorda enligt Welinders mönster. Den minsta har en halsinfodring med snedslå, eftersom jag tycker att det blir så fint. Men det kändes lite tjockt, så den andra halsringningen fick bara vanlig fåll. Jag tror att jag kommit på en bra formel för hur lång resåren i halsringningen ska vara – nämligen hälften så lång som själva ringningen. När jag provmätt mot andra plagg verkar det vara lämpligt.


Mönster: Welinder ”Sy & strikk børnetøj 4-10 år”
Tyg: Bomull och snedslå från Stoff och stil
Glädje: kantbandaren till vanliga maskinen som syr så rakt och jämt
Namnlapp: inte än, men det kommer
I morgon: postar jag den mindre blusen till yngsta guddottern och hoppas på att den passar i både smak och storlek! Den större var till Sprallinen.

11 kommentarer:

Gekko sa...

Så söta!!! Smart tips med hälften så lång resår, jag har ingen formel själv utan går på känn och det kan ju ha varierande resultat ;-)

Starkt att sluföra ufon!

klockarbarn sa...

Just mina tröjprojekt (stickade) har samma tendens som dina. Att bli liggandes. Jag räknade ihop hur mång stickUFOn jag har. Eller ska vi kalla dom för pågående...
1 par vantar (0,5 vante kvar)
2 barntröjor (mer än hälften kvar)
1 damlinne (typ 5 cm kvar på hela)
1 par sockor
2 par tossor
1 par pulsvärmare
Jag kanske ska ta och repa upp några projekt istället för att de ligger skräpandes. Jag tror inte att jag kommer slutföra allt detta.

Botilda sa...

Det känns fantastiskt att avverka lite - skapa frid och plats (alternativt flytta platsbristen från sysakerna till garderoberna ;-) ). Samtidigt är det ju så många nya projekt som pockar på. Sylusten tillbaka - sytiden saknas...

Klockis, lite tröstande att inte vara ensam. Vid en flytt för 14 år sedan kastade (!) jag alla gamla projekt. Dags att göra en ny översyn kanske, repa upp eller sticka klart. Eller sy ihop - minst två tröjor ska bar monteras!

KlaramedK sa...

Kul att sylusten är tillbaka och du med i bloggvärlden!
Finfina singoallor tycker jag, gillar tyget skarpt.

Visst är det skönt när UFOn försvinner, själv håller jag på att beta av 3 år gamla bebiskläder som visst aldrig blev färdiga till Lillbus...eller om det var Storbus och då är det ju ännu längre sedan! :=O

Varvar nu UFOn med nya projekt och beställnigar.

ALLA har vi nog UFOn i garderoben! ;=)

Katarina sa...

Vad fina dom blev!

Hello sa...

Vilket härligt tyg! De blev jättefina!

sorkmor sa...

Vilka söta blusar :)

Bobo/Rumba de kransen sa...

Nämen hej! Välkommen tillbaka. :)

Anonym sa...

Men Hej... såg din fina blogg... måste bara få säga att du ska kolla in på våra fina barn tyger... sydilla.no eller sydilla.se.. Vad mycke fint du har gjort. Eva & Venke

Hawk and Weasel sa...

Jättesöta! Vad bra tumregel för resårlängd, ska lägga det på minnet. Fin blogg och fina saker!

Unknown sa...

Och så en liten funderare för dig:Lev Vackert butikens (www.levvackert.se) ambition är att varje år arrangera, varje adventshelg både Lör. och Sön. mellan 10.00 - 18.00, en magisk och mysig julmarknad.
I vårt lantliga café Två Tanter kommer det bjudas på julens godbitar, glögg och praliner så missa inte vårt julfika!
Då bjuds du som besökare på underbart hantverk, gediget och handplockat hantverk i från hantverkare i hela Sverige. Samtliga hantverkare har fått ansöka om plats för att vi säkert ska kunna erbjuda er som besökare välgjort hantverk i samma still som vår butik i övrigt. I vårt café två tanter finns naturligtvis det godaste adventsfikat du kan önska!

Vi söker alltid efter hantverkare inom alla möjliga områden som gör livet vackert och gott.
Vet du om någon duktig hantverkare eller kanske är en själv maila gärna oss på vitromantik@gmail.com (skicka med bilder på ditt hantverk så vi kan se om det passar in för såväl dig som oss).
Eller ring 0706410580, det går även fint att komma förbi i butiken
De som vill vara med får gärna börja skicka in sitt intresse anmälningar i sept och fram
Vi söker alltid lite extra efter följande:
*Någon som vill arrangera ponnyridning
*Någon som vill stå ute och sälja varm korv, munkar, ostar eller annat ätbart
*Du som vill sälja hembakat/ saftat/ syltat och dylikt
*En Gatumusikant utanför eller en kör med en liten insamlingsbössa, ler?
* Du/ni som gör julkransar
*Någon som vill stå utanför och sälja julgranar
*Om man får önska hej vilt så någon med en liten gammeldags karusell, sockervadd och tivolihjul? Ler.
*Du som vet med dig om att du har ett ovanligt hantverk
*Du som stöper egna ljus
*Du som vill vara julnisse/tomte och sälja små överraskningsjulklappar till barnen
Ja som ni ser maila vi är öppna för att det ska bli en så unik och härlig julmarknadsplats som bara möjligt.
Observera att du som förening eller klass kanske här bjuds på ett ypperligt tillfälle att tjäna lite pengar.
Vill du vara med eller besöka oss men bor en bit i från så titta in dessa två billiga och bra boende former som båda ligger bara ett stenkast i från vår butik:
http://varmlandscamp.se/
http://herrgårdsliv.se/

Kanske är det något för dig och väninnorna? Familjen? att boka in redan nu!
www.levvackert.blogspot.com
KRAM Ingela www.inspirationivitt.blogspot.com o Petra www.romantiskahem.blogspot.com