måndag 26 mars 2007

Förklädesklänningsföljetong, del 1


Jag hittar ett mönster på en söt förklädesklänning i tidningen Föräldrar och barn (nummer 2 2007). Mönstret ska förstoras till det dubbla och efter mycket tricksande på min A4-kopiator tror jag att jag lyckats. Ritar av på mönsterpapper, men börjar ana att något inte står alldeles rätt till. Mönstret består bara av två delar, fram- och bakstycke, men de ser så olika ut... Sedan jag klippt ut mönsterdelarna blir det tydligt. Något är fel. Sidsömmarna är olika långa och axelsömmarna olika breda.

Jag bestämmer mig för att experimentera på egen hand. Klipper till delar i ett billigt tyg från Ikea. Klipper och klipper och får ihop det någorlunda. Syr de fyra sömmarna. Provar på Sprallinen och inser att klänningen är på tok för liten. Men syr klart den i alla fall och kallar det för kantbandsträning. Det finns en liten dam i bekantskapskretsen som jag hoppas kanske kan ha den.

Tyget är förresten väldigt svalt och skönt. Perfekt till barnkläder om den här sommaren blir lika het som förra. Klänningen hade nog blivit sötare med kantband i färg, kanske limegrönt, men nu tog jag det som fanns hemma. Två tryckknappar i ryggen.

Håll utkik efter del 2. Kommer snart i en blogg nära dig ;-)

Mönster: eget (med utgångspunkt från Föräldrar och barn)
Tyg: bomull från Ikea och kantband från Konsum, tryckknappar bak
Svårighet: lätt, om man bara får mönstret att stämma
Kostnad: 35 kronor inklusive band och (dyra) tryckknappar
Tips: vill jag ha! Hur gör ni med kantband i ärmhålen? Viker ni en fåll på dem, låter dem gå omlott ofållade, syr i dem innan ni syr ihop sidsömmarna eller gör ni på något annat sätt?

Andra bloggar om:

3 kommentarer:

Anonym sa...

Jag lämnade tips på hur jag gör på "Att sy en Geckos" blogg. Kika där. Sen mailade jag över bilder på lösningen till henne. Jag kan göra samma sak till dig om du vill. Sen kanske du ratar min lösning men det gör du som du vill förstås.
//Klockarbarn

Anonym sa...

Min mail finns under profil på min blogg. Ifall du önskar bild så maila mig bara.//Klockarbarn igen

Botilda sa...

Jaaa tack! *skyndar till mejlen*