söndag 1 april 2007

Förklädesklänningsföljetong, del 3


Så här blev den, förklädesklänningen jag försökt sy ett tag nu. I den bästa av världar hade jag köpt en liten bit till av tyget. I den världen hade jag också upptäckt vävfelet i tyget i tid. Då hade Pippimönstret inte hamnat så centrerat som nu, men men...

Den här gången sydde jag kantbanden i ärmarna innan jag sydde sidsömmarna, efter tips av Klockarbarn. Det blev snyggt och bra. Jag sydde en förstärkande sticksöm några centimeter ner under ärmhålen så att sömmen skulle hållas på plats.

Mönster: Föräldrar och barn, nummer 2, 2007
Tyg: Åhléns
Svårighet: relativt lätt
Kostnad: närmare 100 kronor inklusive kantband och tryckknappar
Tips: köp lite mer tyg än vad du tror kommer att gå åt

3 kommentarer:

Klockarbarn sa...

Den ser jättefin ut.

Gekko sa...

Åh vad söt den blev! Skönt att det äntligen blev rätt med mönstret. Jag har mailat F&B för att få rätt mönster. Bra att ha till tjejen blir lite större.

pippilotta sa...

Nu måste jag nog lämna in min ärvda symaskin på renovering... jag blir så inspirerad av dina tygsaker. Har redan börjat plocka bland alla tyger jag samlat på mig.