tisdag 1 maj 2007

Sömlös klänning












Det ska bli mycket spännande att se hur den här klänningen passar på. Klänningen har korsade axelband och inte en enda söm (förutom cirka tre meter kantband). Mönstret har snälla, snälla Gekko delat med sig av, men jag har förlängt det eftersom min tjej är lite äldre och längre. Tycker att det syns att klänningen nu blir lite mer avlång än tänkt. Men Sprallinen är rätt smal, så kanske kommer det att funka.

Åter känns det som ett protyparbete. Lite slarvigt för att snabbt se hur det blir, liksom. Att det var länge sedan jag sydde knapphål blev rätt uppenbart – men efter lite träning kan det nog bli okej. Men mitt stora problem är hur man gör med kantband i 90 graders vinkel. Ska man vara urnoga och sy av hörnen, rundar man eller finns något smidigare sätt? Vet nån?

Gillar kantbanden i jeanstyg. Lite dyrare än vanliga men det gör klänningen lite tuffare och som jag tänkt den ska den passa över ett par jeans.

Mönster: Alt om håndarbeide 2/1980 (stort tack, Gekko!)
Tyg: gammal sängkappa från Stadsmissionen och kantband i jeanstyg från Söders tyger
Svårighet: inte en söm!

4 kommentarer:

Klockarbarn sa...

Jag har gjort en liknande modell men har då sytt ihop den uppe på axlarna eftersom den ändå är så lätt att dra över huvudet. Slapp både att göra svåra knapphål och kantband i vinkel. Fast då får ju klänningen ett annat uttryck framifrån. Du kan kika på min blogg - den finns med där i ett fult tyg.

Gekko sa...

Snyggt! Skulle vara roligt att se en bild av den på Sprallinen! Har också funderat på att sy ihop axlarna men vågar inte det på de jag syr nu, de är till lite mindre barn (fyra månader) och då får det ju helst vara smidigt.

Carolina sa...

Ser mycket fin ut. Kul när man dessutom kan återanvända gamla tyg/saker.

Mina tygprov från E-slöjd kom idag förresten. Jag blev helt chockad över mängden... Nu ska jag bara bestämma mig för vad som ska tillverkas. Har du några bra tips?

Botilda sa...

Bra tips Klockarbarn! Men jag håller med, då ändrar den lite karaktär.

Min Sprallin tycker att det är roligare att leka än modella, så det är svårt att få bra bilder som visar kläderna. Men nu finns det i alla fall ett par bilder till.

Jag blev helt överväldigad av tygproverna från e-slöjd. Så svårt att bestämma. Men kul. Tja, vad ska man sy av det? Tröjor, byxor med eller utan mudd, tunikor, bodyer, mössor, klänningar... Min lista över blivande projekt är lång!