onsdag 6 augusti 2008

Snart är tröjförrådet fyllt, här kommer två till

De senaste dagarna har jag sytt fyra raglantröjor efter Meedom och Meedoms mönster. Jag gillar dekorsömmarna och har fått till både halsringning och längd bra, men tycker att tröjorna blir en aning vida trots att jag använder den snävaste modellen. Så jag beslutade mig för att testa Lennartssons mönster ur ”Sy kläder till barnen i mjuka tyger”. Här är resultatet.

Det här med storlekar är knepigt. Jag mätte Sprallin runt midjan och bröstkorg, och konstaterade att hon skulle ha storlek 70–80 i Lennartssons mönster. Men så skriver Lennartsson att raglantröjor ska sys 2 storlekar större än vanligt, så jag ritade av 100 cl-mönstret. Det verkade bra. Fast tröjan är ändå lite bredare än vad jag ville, och lite kortare.

Mönster: Lennartssons raglantröja, storlek 100
Tyg: 1970-talstrikå av toppkvalitet från Tradera, mudd från Jofotex
Kul: att prova nytt mönster som verkar ha rätt stor potential
Tips: för att få snygga dekorsömmar ska overlocksömmen vara rätt bred – det tänkte jag inte på när jag sydde de förra tröjorna

När jag ändå var på gång passade jag på att sy en vanlig tröja med isydd ärm enligt Lennartssons mönster också. Jag hade hört att den skulle sitta snyggare. Här blev storleken ännu märkligare. Tröjan är storlek 80 på bredden, men förlängd till 115 på längden. Och då blev den ändå nästan lite kort.

I ärmslutet satte jag smal mudd, mest för att det är snabbare än att fålla med tvillingnål. Men det gör tröjan lite pyjamasaktig, tycker jag. Ska anstränga mig lite mer en annan gång och avsluta med kantband i stället. Det blir ofta allra snyggast.

Mönster: Lennartsson ”Sy barnkläder av mjuka tyger”, tröja med isydd ärm storlek 80/115
Tyg: trikå är köpt second hand och mudden kommer från Michas Stoffecke
Kul: att testa nya mönster
Ändra till nästa gång: förläng livet ännu mer
Miss: det står att man inte ska lägga till sömsmån i halsen, men det såg jag inte förrän tröjorna var klara. Kanske hade de blivit lite mindre tajta om jag läst hela instruktionen innan jag sydde...

3 kommentarer:

Gulligan sa...

Vad fina tröjor du sytt!!

Hello sa...

Vilka fina tröjor! Hjärttyget är ju galet underbart!

Jag tänkte som du med dekorsömmarna - vad mycket snyggare det skulle blivit med en bredare overlocksöm... Tyvärr har jag för enkel modell för det... Men jag håller på med en önskelista i huvudet på vad som ska finnas när jag byter upp mig! Snart... *hoppas*

LinSar sa...

Verkligen härliga tröjor du sytt.