fredag 9 januari 2009

Behovströja

Det blir ytterligare några tröjor, eftersom barnet växer och växer och de jag sydde i somras är för små. Här är en randig i lite kraftigare singeljersey. Härligt tyg, men med elakt rullande kanter.

Jag övergav halsmudd och sydde kantband i stället – det var ett tag sedan. Med mina maskiner blir det snyggast att sy ihop kantbandet till en cirkel först och sy på det när båda axelsömmarna är sydda. Här har jag provat varianten där man syr ihop ena axeln, sedan syr på kantbandet och först därefter stänger halsringningen. Men jag får aldrig den där stängningen att bli snygg, och min maskin orkar inte sticka ner den tjocka sömsmånen bra heller.


Mönster: Grue och Strand ”Sy sejt børnetøj” med modifikationer
Tyg: kraftig jersey från Jofotex, mudd från samma ställe
Kul: att fylla på Sprallins lådor så att hon slipper gå i för korta tröjor
Mindre kul: mjae, i ärlighetens namn börjar jag tröttna något på att sy tröjor

5 kommentarer:

florin design sa...

Jag gilar trikån jätte mycket! Sån vill jag oxå ha... Tröjan är kalas fin med den gula mudden till!

Botilda sa...

Tack. Trikån är riktigt tjock och fin, passar bra på vintern!

mammaM sa...

Ah, det mönstret var ju jättebra, sydde du stl 98 eller 104 nu? De tröjor jag sydde från din bok är redan "mindre än mej" enligt lillaM.

Botilda sa...

Jag har gjort om mönstret till storlek 3-4 år. (Och just nu är boken utlånad så jag kan inte kolla vilken storlek jag utgick från. Men jag vill minnas att den stora skillnaden var längden, så det borde räcka att förlänga ärmar och liv så passar modellen lilla M igen.)

Anonym sa...

Jag har en liten utmaning till dig inne hos mig, om du inte redan gjort den. Har du gjort den kan du väl länka till det hos mig. :-)

http://vardagspoesi.se/poesi/2009/01/12/utmaning-hur-syr-ni-egentligen/

Kraaaaaaam