söndag 29 juni 2008

Underbyskor för beeebisar!

Jag provar mig fram med underbyxor. Det kommer att krävas ett eller annat par nu när Sprallin väljer bort blöjor många dagar. De första sydde jag efter ett Ottobre-mönster – lite löpande band med tre på en gång utan att prova... Men jag blev inte alls nöjd med dem eftersom de saknar inlägg i grenen. De är helt enkelt till att ha utanpå blöjorna. Nu får de vara reservreservbyxor.

I nästa version ritade jag ett eget mönster. Här är grenen dubbel, med strechfrotté innerst. Borde vara skönt, tänkte jag, och var rätt nöjd med att jag lyckats klura ut hur jag skulle få sömsmånen mellan tyglagren i grenen (AnnaKaisa på Kånkarong hjälpte mig att tänka rätt – tack!). Nöjd ända tills Sprallin skulle prova. Hon var högst motvillig, hade bara fått in ett ben i byxorna när hon påstod att de var för små. Sen:
– De e bebisar som har såna byskor! Jag vill ha mina schårss.

[Fodrad med mjuk stretchfrotté]

Jahaja. Inte var de för små, men för bebisaktiga alltså. Nu funderar jag på hur jag kan göra så att både mor och dotter blir nöjda. Lite lägre i midjan och färger hon får välja själv kanske?

[Lappen bak. Inuti sitter lappen med Sprallins namn och telefonnummer också bak
– kom inte och säg annat än att jag är en pedagogisk mamma ;-) ]


Mönster: Ottobre och eget
Tyg: Allt om handarbete, E-slöjd och Ohlssons
Roligt: att lyckas vändsy grenen och att det verkar bli så bra att fodra grenen med den mjuka frottén
Tråkigt: att det tydligen bara är beeebisar som har underbyxor av den här modellen
Uppdatering: stora tjejer har faktiskt vita underbyxor, mamma...

3 kommentarer:

OttoPippi sa...

Så superfina!!! Har du varit inne på Strömmings blogg och kollat upp hennes underbyxor - om inte gör det!!! Vad barn är bestämda ibland!! Kanske kan du visa att vuxna faktiskt också har underbyxor och att det inte alls bara är bäbisar!!! :-) :-)

Botilda sa...

Tack för tipset, Strömmings underbyxor gillar jag också - men de är inte heller fodrade vad jag kan se.

Hehe, jag får väl sy matchande mor-dotter- eller far-dotterset med underbyxor ;-) Tror på ugglorna till det!

OttoPippi sa...

:-) :-) Skulle faktiskt bli coolt!! :-)