tisdag 4 november 2008

Testkjol med förbättringspotential


Vilken tur att jag bara klippte till en kjol innan jag testsydde den; planen var egentligen att göra två på en gång, varav en i present.

Jag utgick från Meedom och Meedoms kjol i boken ”Børnetøj 4–7 år”. Sen kikade jag lite på Theas kjol och bestämde mig också för att prova Gekkos resårkanal i linningen. Det blev väldigt bylsigt. Kanske för att tyget är tjockare än vad Meedom och Meedom avsett?

På insidan av linningen sydde jag ett knapphål att trä resåren genom. Jag har sytt rätt mycket de senaste åren, men hållit mig långt ifrån knapphål. Nu var det dags. Jag strök på mellanlägg på baksidan och gjorde massor av träningsknapphål på en provlapp. Resultatet är inget jag skryter med. Men nu har jag i alla fall fått träna lite.

Jag fållade med rullfåll, för plötsligt fick jag för mig att kjolen skulle bli för kort annars. Dessutom går det ju så fort med rullfåll och vid det här laget ville jag bara undvika ufo-högen och bli klar. Faktum är att den där rullfållen inte alls blev så tokig – den kanske jag behåller till nästa kjol.

Till den andra kjolen kanske jag ska:
• rita om kjolen i tre våder
• sätta i fickor
• göra en riktig linning.

Mönster: hopkok
Tyg: röd stretchjogging från Jofotex
Bra: att prova knapphål och smarta resårkanalen
Mindre bra: att resultatet inte blev som jag tänkt mig

10 kommentarer:

LinSar sa...

Vrål söt kjol

rino sa...

skönt att du hann testsy i tid, sånt är jag urdålig på.
Resårkanaler är svårt att få bra tycker jag. Antagligen har det som du säger att göra med hur tyget är. Särskilt på vuxenkjolar får det ju inte bli bylsigt. Har inte kollat Gekko, där kanske man kan få tips!

Syserine sa...

Tack för tipset om att ha mellanlägg bak knapphålet! Mina blir urfule, men det är symaskinen det är något fel på... : )

Anonym sa...

Söt kjol, tycker jag.
/June på www.junebacken.se

Botilda sa...

Rino, resårlinning i vuxenkläder är jättesvårt att få snyggt. På byxor blir rumpan oformlig (alltså ännu mer än i sitt naturliga tillstånd) och på kjolar försvinner lätt midjan i byls. Din variant med mudd måste jag dock prova.

Haha, Syserine. Det är ALLTID symaskinens fel ;-) Min är 25 år gammal och har aldrig varit på service - ibland skyller jag på det...

Linsar och June, tack. Uppmuntran är en god inspirationskälla.

Anonym sa...

Jag hejdade mig också igår när jag klippte till en beställd pyjamas. Två är beställda, men eftersom jag snickrat lite med mönstret är det nog bäst att testa den första först. Och när jag väl hejdat mig, så tänkte jag till och klippte i det billigaste tyget först. Det är inte ofta jag är så genomtänkt. :-)

Nu har jag lagt upp förklaring i min blogg om hur jag sprättar OL-söm. Kolla under tips.

Anonym sa...

Ja, trevligt om du ville kika lite efter katitzi just, de verkar vara trögast! =)

Jättekul att ha fått ett ansikte till bloggen idag också!

Anonym sa...

Kan det i nästa modell bli mindre byls med 4 våder istället för att ta 3? Lättare att sitta jämnt på den lilla tösen också?

Har ibland stickat en liten "kant" ytterst på resårkanalen, 2-3 mm bred. Då rullar eller vrider sig inte resåren lika lätt och ser lite mer arbetad ut. Fast då får nog inte resårbandet vara så brett, speciellt inte på ett litet plagg.
Lycka till med nästa modell!

Botilda sa...

Stratus, ibland är man klokare än ibland ;-) Jag har länkat till dig i min tipsspalt.

Minmina, ja! Ett ansikte och en fantastiskt färgglad tunika! Jag kikar efter Katitzi.

Anonym, tja jag börjar med tre eftersom jag egentligen inte gillar sömmar mitt fram. Det är en ren smaksak bara. Men en stickning högst upp kanske skulle bli bra. Tack för tips!

Anonym sa...

Hoppas du får användning för tygerna och supertack för den extra insättningen till välgörenhet!