tisdag 26 maj 2009

Singoalla

Har ni läst om zigenarflickan och riddaren? Viktor Rydbergs ”Singoalla” publicerades 1857, men min bok är nyare (ett halvfranskt band från 1928). I den upplagan har Carl Larsson illustrerat berättelsen, men inte på någon enda av de vackra bilderna ser man skymten av något som kan likna en singoallablus. Ändå är det den romanen som gett namn åt blusen. Jag gissar att det bara är i Sverige vi säger så – på engelska talar man till exempel om ”peasant blouse” (bondblus). Någon som vet vad det heter på andra språk?


Ena guddottern fyllde år i helgen. Hon är en rätt bestämd tjej med stort hjärta (det är de för övrigt alla fyra). Med ens jag fick syn på det här tyget tänkte jag på henne – lite dragning åt rosa och fina, söta, gulliga hundar. Den här singoallan är lite olik mina bondblusar. I storlek 8 år var den till exempel lika lång som den bondblus jag sydde för en treåring tidigare! För att vara på den säkra sidan förlängde jag lite, trots att det dröjer ett år till innan Lilla A fyller 8.


Jag sydde på en snedslå som resårkanal, och det blev riktigt bra. Ärmarna och livet är fållat på vanligt sätt. Här hade jag stor nytta av min nya magnetiska sömguide!

[Spetsen passade för bra för att inte komma till användning här. Den får påminna mig om att även sånt man tror aldrig kommer till nytta, faktiskt blir fint på rätt ställe.]

Nu håller jag tummarna för att Lilla A kommer att tycka om blusen.

Mönster: Welinder, 8 år
Tyg: Swelogent
Band: loppis
Glädje: den blev så fin! Jag får nog omvärdera singoallorna...
Att komma ihåg: det blir snyggare med stickade sömmar – jag är lat ibland och låter bli, men det blir verkligen så mycket finare med det lilla extra
Idé: vänd på kantbandsfållen så att kantbandet kommer utåt
Lust: att läsa om den sorgliga, romantiska berättelsen om Singoalla och Erland

6 kommentarer:

rino sa...

du har helt rätt, man undrar varför man öht sparar vad-det-nu-är och så plötsligt: perfekt!

Magnetisk sömguide... vad är det?

h/saltaste bönan sa...

Nu blev jag också sugen på att läsa om Victor Rydberg. Gillar verkligen användningen av spetsen! Hur menar du med att man ska vända på kantbandsfållen så kantbandet kommer utåt? Snedslån ligger väl på insidan blusen?

Botilda sa...

Rino, jag fotar och lägger upp en bild när jag använder den nästa gång. Mycket smart liten pryl, om man nu inte har någon riktig fållguide.

H, japp, här ligger snedslån på insidan. Men jag har redan testat att lägga den på utsidan i stället - kommer bilder om några dagar. Det blev superbra, om jag får säga det själv ;-)

Kånkarong sa...

Nu förstår jag hur "kontrasterande hals- och ärmavslutningar" kommer att se ut. :)

Jag tror engelsmännen för det mesta säger gypsy top om singoallor

Gekko sa...

Pinsamt nog har jag ingen aning vad det heter på norska. Singoalla kanske? Eller nåt helt annat?
I vilket fall var den jättefin! Jag har knappt använd min magnetiska fållguide, kanske ska ta fram den igen...

Hello sa...

Så sött det blev med spetsen!

När jag var i 10-årsåldern var det modernt med singoallor förra gången, men då (och tidigare) så var singoallablus en blus med stor halsöppning med resår i och som den lite mer vågade kunde dra ner över axeln/axlarna ;) Lite annorlunda än dagens barnblusar, men ändå samma tänk, liksom.