onsdag 8 augusti 2007

Trassel – behöver hjälp

Framsidan blir okej (men oj, vilken tid det tar).

I sambons föräldrahem hittade jag tidningen Land och ett mönster på rätt söt barnklänning. ”Den kan jag sticka på under de kvällar som återstår här och sen i stugan” tänkte jag optimistiskt. Men där vi befann oss fanns ingen garnaffär och när jag sedan hittade garn och började sticka insåg jag mitt monstruösa misstag. Sticka i två färger går bra, men mönster i tre färger tänker jag undvika hädanefter.

Baksidan blir full av långa trådar – jag vet att man ska tvinna, men hur?
Och under alltihop hänger en härva av nystan som tar fem minuter per varv att reda ut...

Vet någon hur man gör för att nystanen inte ska trassla ihop sig? Om jag inte hittar ett sätt snart så ger jag upp, repar upp och stickar bara i två färger. Den tredje broderar jag på efteråt i så fall.

3 kommentarer:

Klockarbarn sa...

Jag har inget bra tips egentligen för mina brukar också trassla ihop sig. Jag bukar vrida tråden åt ett håll och nästa gång åt andra hållet så brukar det bli lite mindre trassel. Vad gäller tvinna ihop trådar så vrider jag med den tråden jag stickar med t ex ta de gröna längst ner på din baksidebild och vrid ihop med den blå tråden och fortsätt sticka med blå tråden. Svårt att förklara...

Botilda sa...

Mjae, jag tror att jag förstår hur du menar. Ska prova lite.

Systickan sa...

Hej! Kolla in den här länken (http://www.sticka.org/Instruktioner/FairIsle.htm)
den kanske kan hjälpa dig...
Lycka till!