onsdag 10 oktober 2007

Hätta från 1960-talet


Jag har hittat en del av min mammas gamla mönster och vill genast gå loss på dem. Eftersom jag fortfarande inte fått till någon bra hätta, provade jag den som fanns i det här mönstret.

Vävt yttertyg och trikåfoder. Banden är lite lyxigt i trikå, mest beroende på att det var de röda kantband jag hade hemma. Hättan består av en bakdel och en del som går tvärs över huvudet från öra till öra. Egentligen är det alltså bara en söm plus kantning. Jag stickade fast sömmen mot framstycket och satte resår längst ned i bakstycket.

Mönster: Gammelgammalt från mitten av 1960-talet
Tyg: Vävt tyg från Tradera och trikå från E-slöjd
Modellen: Jag tror att hättan är tänkt som solhatt eller sötmössa, för den går inte så långt fram i pannan som jag vill att vintermössor ska göra
Svårt: Inget var direkt svårt, men jag bara måste träna mer på noggranna sömmar. Den här gången valde jag att sy på kantbanden på gammalt sätt (fast inte för hand som det står i en av mina böcker) så att sömmen inte ska synas från rätsidan. Man syr liksom i diket mellan kantbandet och tyget, om ni förstår. Men minsta halva millimeter fel syns.
Skratt: Sprallinen fick syn på hättan på apan i morse och sen dess är det apans mössa! Att prova den själv var inte lika poppis.

6 kommentarer:

Mannagryn sa...

Hej, jag brukar ofta kolla in din blogg och har nu startat min egen under namnet mannagryn, hoppas att det går ba att jag länkar till din blogg. Amanda

Botilda sa...

Visst går det bra! Ni kilar jag snabbt in till dig och kikar.

Jes sa...

Cool hätta. Det måste va smittsamt, jag tycker alla gör hättor :)

Botilda sa...

Jes, jag tror att det har med hösten att göra. Men nu blev det ju vinterkallt i ett slag. Du ska se att nästa syfluga är mössor ;-)

Thea sa...

Fin! Underbart tyg du hittat. Och det är så roligt att få gamla, gamla mönster. RIKTIGT retro!

Kaja sa...

Tokfint tyg!! Det är underbart med gamla mönster. Jag har fått en hel hög av svärmor och jag håller på att beta mig igenom dem. Kanske är dags att gräva i högen igen!

Tack för inspirationen