tisdag 9 oktober 2007

Tunika i sammet


Visst är det en härlig färg på sammeten? Nu gjorde jag bruna kantningar, men sen råkade jag lägga tyget bredvid en vinröd sammet och det var galet snyggt ihop. Vad ska jag hitta på att sy med orange och vinröd sammet?

Mönstret kommer från Ottobre, men eftersom sammet är stumt och mönstret använde stretchigt tyg så gjorde jag om halsringningen lite. Jag hoppas att det är tillräckligt, men har inte provat än… Min tanke är att sätta snoddar med garnbollar i ringningen också - men det väntar jag med tills jag vet om tunikan går att ha som den är eller om jag måste sy en öppning i ryggen.

Syordning (efter zickzackande):

  1. Sy ihop ena axeln
  2. Sy fast halskanten
  3. Sy andra axeln
  4. Fålla eller kanta ärmsluten
  5. Sy i ärmarna
  6. Sy ärm- och sidsömmarna i ett
  7. Fålla

Mönster: Ottobre 4/2007.
Tyg: Sammet från Ikea och muddväv från Söders tyger. Det står att sammeten ska tvättas på 30 grader, men jag körde i 40 och det gick utmärkt.
Tips 1: Sammet och velour ska klippas så att luggen ligger mothårs, då blir färgerna bäst säger fröken på sykursen.
Tips 2: Använd vanliga nålar när du syr ihop ett vävt tyg med ett stickat; stretchnålen kan göra stora hål i det vävda tyget (och så får man hoppas att den vanliga hålen inte skär av trådar i det stickade tyget).
Återstår: Jag vill göra garnbollar på snoddar i halsöppningen och så borde jag nog sy ner kantbanden med tränsar mot sömsmånen.

10 kommentarer:

Fiffiluren sa...

WoW, det blev ju toksnyggt! Om den passar så kan du skippa bollarna. Kan du inte göra lite pösiga sammetsbyxor? Som typ Me&I?

Gekko sa...

Så härlig! Jag visste förresten inte att de sålde sammet på Ikea. Jag var där för en vecka sen men fick springa igenom tygavdelningen... Charlestons idé med byxor till låter fint! Om du vill kombinera orange och vinrött i samma plagg kan du väl sy en finklänning med besparing i en av färgerna? Den kan väl till och med användas som julklänning?

Linda sa...

Tack för synålstipset :)
Kan du inte göra en applikation med den röda sammeten på tunikan?

Botilda sa...

Oj, vad många bra tips! Tack ska ni ha. Nu har vi provat och tunikan passar (eller är lite stor rent av) och är hur fin som helst. Jag anar redan hur bra kanintyget kommer att passa till ;-)

Julklänning och födelsedagsklänning vill jag ju planera. Hurra, vad det är kul med idéer! Någon som vet var man kan hämta mer tid?

mammaM sa...

SUPERSNYGGT! Jag gillar halsringningen som är lite hjärtformad.

Förresten... måste man tvätta tyget innan man syr? Det har jag skippat med manshesterhättan. Det var nog dumt.

Botilda sa...

Mamma M, tack! Fast man måste ha något under, annars blir ringningen för djup.

Och jo, jag tvättar så gott som alla tyger. Då kan de krympa, färga och få ur sig de värsta kemikalierna innan jag börjar sy.

Thea sa...

Jättefin! Jag var och klapapde på den sammeten i förra veckan, men kunde inte komma på vad jag skulle göra. Men det var innan jag kikat på din blogg! Nu hade jag ju vetat :-). Byxor vore förstås också snyggt...

KlaramedK sa...

OJ har ikea sammetstyg!! ..och i min älsklingsfärg dessutom, måste nog dit snart!!
himla gullig klännig...tänk om nästa knodd blir en tös, va jag skall sy klänningar åt henne då!!

hur menar du med luggen på tyget? skall det vara medhårs om man klappar nerifrån och upp?

Botilda sa...

Tack Klara! Om du kallar klänmningen för "kolt" så kan både pojkar och flickor ha den ;-)

Just precis så menar jag, om man klappar uppifrån och ner ska det vara strävt (mothårs) och om man klappar nerifrån och upp ska det vara glatt (medhårs). Då kommer lystern fram bäst. Det gäller sammet och velour, en del andra tyger är det tvärtom med.

Anonym sa...

Du, kommer du ihåg om du tyckte att modellen var bra? Var den inte för vid? Har du gjort något annat i det mönstret? Sitter o tummar lite på det, och undrar om jag ska sy av det eller inte.
/Charleston