onsdag 12 december 2007

Lusse lelle, lussebulle


Imorgon firar de lucia på dagis. Sprallinen ska gå i tåget och sjunga – hon tränar för fullt på Tre gubbar, Staffan däng och Lussebulle. Luciatåget är utomhus, och då krävs kläder som går att ha ovanpå overallen.

Jag tog ett gammalt flanellakan och lade overallen ovanpå. Sen skissade jag konturerna till ett mycket enkelt linne; det är bara tre delar plus kragen. Linnet är öppet i ryggen och stängs med kardborreband i nacken och lite längre ner (men inte hela vägen, det ska vara lätt att röra sig i det). Så långt var det ju enkelt. Sen kom det där med krage... Som jag gruvade mig. Och så lätt det var! Jag ritade av halsringningen och ritade sedan själva kragen, klippte ut i fyra delar, sydde ihop dem två och två längs långsidan, vände, stickade fast sömsmånen och sydde fast i ringningen med ett kantband. Klart!

Jag längtar efter att få se alla små lucior, tärnor, stjärngossar, tomtar och pepparkaksgubbar. Lucia är min favvohögtid.

Inga kommentarer: