tisdag 5 februari 2008

Japanska kaninskor som havererat


Den har potential, den här lilla skon, men det här första försöket får bedömas som rätt misslyckat. Mönstret har jag köpt på Etsy och det är egentligen för vävda tyger och utan kantband. Man Made har ett liknande mönster och har lyckats betydligt bättre.

Men jag ger inte upp. I nästa version ska jag inte ta elastiska kantband utan mudd, eftersom kantbandet var för smalt. Det blev för tjockt att klämma in både kanintrikå och hilcovelour mellan det. Men först hoppas jag få prova storleken på en liten Fiffilur som kommer på besök. För de ser på tok för stora ut för en tremånadersbebis de här skorna.

(Mönstret heter Easy Peasy Japanesey, men det finns flera andra. Man får dem som pdf:er direkt i e-postlådan. Jag var tvungen att ändra storleken på utskrifterna flera gånger – olika på varje sida dessutom – innan jag fick till det. Kanske är de andra bättre?)

3 kommentarer:

Gekko sa...

Den ser ju jättesöt ut! Ser fram emot att få se din nästa version. Förstår ditt problem med veckresår, kanintyg och velour. Jag har ju mudd, kantbandspressarfot, kanin och velour färskt i minne...

Botilda sa...

Mm, jag tänkte lite på dej när jag gav mej i kast med dessa. Tänkte försöka med muddkantband i nästa version.

Jes sa...

va söta de blev, mitt mönster är samma som jag köpte på samma ställe. Jag hade oxå jätteproblem när jag skulle skriva ut som du. Nästa gång går det felfritt nu när du testat. Men de är rätt pilliga att sy.