måndag 22 juni 2009

Ekobytet, sommarversionen

Jag är med i ekobytet i sommar. Det blir spännande och roligt!

Vad pysslar du med? Sy/ virka/ sticka/ annat?

Jag syr, jag virkar, jag stickar... Jag gillar handarbete och skulle gärna lära mig frivoliteter och knyppling också, om jag bara förstod vad jag skulle göra av spetsarna sen.

Hur länge har du pysslat?
Alltid. Men mer intensivt de senaste åren, och då har det mest handlat om barnkläder.

Har du barn? Vilken storlek?
En flicka som är 103 cm lång och 51 runt midjan.

Vilken storlek har du själv?
44–46, och jag är lång.

Stilmässigt, vilket håll drar du åt? (70-tals retro/ vintageromantiskt/ stilrent ekologiskt?)
Jag skulle säga en blandning. Jag har en förkärlek för femtiotalet, men älskar färg.

Vilka färger och mönster gillar du? Vilka material?
Gult, rött, orange. Turkost. Naturmaterial. Jag gillar inte svart, skärt, camoflage eller dödskallar. Speciellt inte på barnkläder.

Vad skulle du vilja lära dig sy/sticka/ virka? Vad fattas i din mönster/ kunskapssamling?
Jag skulle vilja lära mig tvåändsstickning, gaffelvirkning och krokning. Letar också ständigt efter mönster från 1950- och 1960-talet – till mig själv och till barnet.

Vad föredrar du, thé eller kaffe?
Dricker och njuter av både kaffe och te, av alla kulörter, så länge inget är artificiellt smaksatt.

Könstraditionellt, unisex eller genusmedvetet?
Jag skulle önska att alla barn fick välja mellan alla färger och alla former, utan att för den skull alla behöver välja samma. Klassas det som genus eller unisex?

Varför väljer du ekologiskt/ återvunnet hellre än nyproducerat?
Kläderna blir unika. De blir härligt mjuka, och de innebär mindre föroreningar i tillverkningsprocessen. Det triggar kreativiteten att hitta en gardin, men se en jacka. Visst köper jag nya tyger också, även icke-ekologiska, men det blir mindre och mindre. Färdiga kläder köper jag sällan.

Inga kommentarer: