fredag 7 augusti 2009

Moln till mor

Jag har inte alls sytt så mycket som jag trodde i somras – kanske för att jag blev sjuk under det som skulle vara mina huvudsakliga sydagar, kanske för att blåbärsskogen lockade mer, kanske för att det var rätt mysigt att läsa böcker också...


Men lite har min garderob blivit utökad. Det här molnlinnet var ett test som föll mycket väl ut. Mönstret är Ottobres Creative Workshop, och linnet är egentligen bara en tröja utan ärmar men med kantband. Mönstret är toppen! (Jag har sytt en obloggad tröja av det också.)

[Till och med v-ringningen blev snygg! Trots att kantbandet är vikt i fyra lager.]

Jag sydde kantbandet precis enligt instruktion. Först overlockade jag på det från avisidan, sedan stickade jag ner det från rätsidan. Det blev alltså vikt på fyra, inte tre som jag brukar göra, men funkade bra ändå. Ända kruxet var att få det snyggt i sidsömmen eftersom jag inte sydde ihop linnet förrän efter att jag kantat ärmhålen (vilket var mitt enda avsteg från sybeskrivningen).


Egentligen gillar jag inte mamma-barn-matchning. Men när det nu finns en molnklänning och ett molnlinne kunde vi ju testa i alla fall... Pappan vill inte ha någon egen molntröja, säger han i alla fall.

Mönster: Ottobre Creative workshop 303 ”De bästa damtopparna”, storlek 42, förlängt cirka en decimeter
Tyg: JNY designs molntyg av fantastisk kvalitet, gul interlock från E-slöjd
Glädje: linnet passade så bra och blev snyggt
Undran: kan man ha molnkläder på ”allvar”, även efter semestern?
Fråga: Är det någon som känner till ett bra mönster på herrtröjor?

17 kommentarer:

Bobo/Rumba de kransen sa...

Damn, vilken snygg kantbandning! Jag övar och övar enligt instruktioner och alla konstens regler men lyckas inte, inte än i alla fall. Men skam den som ger sig.

Nilla sa...

Instämmer med ovanstående. Tokigt snyggt du fått till kantbandet. Men jag kan inte säga att jag fattar hur du gjort... Jag brukar också vika på tre så att avigsidan har en "rå" kant. *kliar mig i huvudet*

Millamolla sa...

Jätteimpad av din kantning oxå!!!
Jag sliter mitt hår vid maskinen och får ändå inte till det...
Är inte heller mycket för mamma-barn-matchning men med molntyget är det annorlunda...ok liksom ;-)
Kanonfint!

LillaBarn sa...

Jättesnyggt! Hur bär du dig åt att sy genom fyra lager utan att bryta av nålen??? På min maskin går antingen nålen av eller så blir det hoppstygn...

Doris_Assar sa...

Superfräscht!

Velkommen til min kreative verden sa...

Her var det mye fint. Fine bilder (spesiellt nærbildene). De viser at du er god til å sy: )

florin design sa...

Sååå snyggt! V-ringningen är ju perfekt!

Maki sa...

Jättesyggt!
Jag har inte sytt mycket heller. Det finns mycket annat min son vill göra, men han började på dagis och jag hoppas att jag hinner sy mer.

Botilda sa...

Tack! Kantbandning är alltid kruxigt tycker jag, men här blev det ju rätt bra. Jag har börjat med förstärkt raksöm i stället för tvillingnål och så drar jag som sjutton i kantbandstyget. Min maskin klarar inte heller att sy genom 8 lager kantband och 2 lager tröja utan hjälp. Jag handvevar fram nålen (av någon anledning går det dock bra att backa maskinen även med så tjockt lager).

Ett Tu Tre sa...

Så fina ni blev tillsammans. Roligt när man blir nöjd med något som man sytt till sig själv. Huruvida man kan ha "moln" när semestern är slut beror nog lite på var och med vad man arbetar. Jag är ju lärare så jag kan ha moln anser jag. Klädkoden på de flesta kommunala skolor är rätt fri ... tröja med eller utan moln och så jeans, färdigt!

Strömming sa...

Jättefint!

Klart du kan ha moln även efter semestern! Kanske inte om du jobbar i tingsträtten kanske men nog är det fint till jeans, precis som Ett Tu Tre skriver! På mitt jobb skulle det gå utmärkt, jobbar på labb och drar vi viserligen en rock över allt jag har på mig..

Själv är jag feg på att sy till mig själv efter så många halvdana misslyckade försök. Men ska nog ta och kolla in det där mönstret du skriver om, om man har något bra att utgå från kanske det är enklare!

Hello sa...

Han ljuger! :)

Så fina ni blev! Och man måste ju inte använda dem samtidigt... På mitt jobb hade det också passat med molntröja. Jag har en molntröja från Me&I som jag använder på jobbet.

Jag återkommer snart med utförligare utvärdering av drömmaskinen (anspelar på önskelistan till vänster, om du inte förstod det... ;) )

Anonym sa...

hej min hemliga ekobyteskompis! jag vill bara meddela att ditt paket är på g, men jag har drabbats av maskinhaveri, och måste vänta in att få maskinerna från service igen. hoppas du inte tar det fel, och paketet är på väg snart!

Botilda sa...

Om klädkoder: jag börjar nytt jobb nu i höst, kanske är det därför jag blir lite osäker. Nu är det hur som helst inte läge för linnen längre...

Hello, kanske ljuger han. Nu har jag i alla fall hittat ett herrmönster som jag tänker testa. Kanske blir det i molntyget också ;-) Och ja, jag vill så gärna höra mer om nya maskinen. Önskar att det var jag som sett erbjudandet på SMD... Jag funderar i alla fall allvarligt på att hoppa över mellansteget.

Hemliga vännen, ta det lugnt! Jag tar det på precis rätt sätt och vet att jag väntar på något gott! Själv har jag också haft problem med att bli klar i tid.

Heliotropen sa...

Ni är ju jättefina! Skulle också vilja vara så fin ...

Botilda sa...

Heli, hört talas om mamma-barn-gudmorsmatchning? Be careful what you wish for!

Anonym sa...

Verkligen snygg tröja. Och kanonfin v-ringning. Klart du kan använda den även på vintern. Om du inte fryser förståss. :-)