söndag 15 november 2009

Kusintröjor


Japp! Det gick helt smärtfritt att bandkanta i halsringningen också. Visst kunde jag finjusterat sömmarnas placering lite mer, men för första plaggen kan jag inte vara annat än nöjd. Fantastiskt jättenöjd, om sanningen ska fram.

Det är Sprallinen och hennes kusin som ska få tröjorna. Valet av färg på kantbanden bestämdes av velouren som ska bli byxor att höra till. Att just det tyget var Hilcos interlock var en lyckträff insåg jag när jag någonstans läste att det är bland det enklaste att få snygg med bandkantaren. Den stora frågan nu är när byxorna kommer att bli sydda – det finns ju inget att bandkanta på ett par byxor i velour...

[Fåll med avig trenålssöm. Jag klistrade fast ett block häftlappar på sybordet som guide – i väntan på fållningstillbehöret.]

Mönster: Ottobre Creative Works, den raka modellen, stl 110 och mitt eget i storlek 2–3 år
Tyg: JNY designs härligt gula moln (jag kan faktiskt inte se mig mätt på det tyget) och vinröd Hilco-interlock
Glädje: ny leksak som fungerar så bra
Kul: att bandkantningen går så snabbt och smärtfritt
Positivt: surret från maskinen som matar och syr så fint
+++: allt med de här tröjorna

12 kommentarer:

Gekko sa...

Härligt! Visst blir man alldeles sprallig av lycka när det blir så bra resultat! Skönt att allt funkar så bra från början för dig!
Jättesnygga alster och snyggt val av kantbandsfärg! Kan du inte sy ett par pösleggings med kantband nederst så de blir sydda då? Eller en velourkjol med kantband nederst? ;-)

Annika sa...

Skönt att läsa! Själv kan jag ju inte börja i enkla ändan utan övar mest på att sprätta. Bandkantaren har jag fortfarande inte plockat fram. Ska göra nya försök idag och göra som det står i instruktionsboken och börja och sluta i små spillbitar för det är början och slutet på mina dekorationssömmar som blivit allt annat än dekorativa. Fast nu längtar jag ju efter att testa att kantbanda!

Strömming sa...

Vad härligt att det funkade så bra! Det kanske är så att man måste investera i lite hilcointerlock så när bandkantaren bara bråkar med mig.

Fördelen med muddbrallor är ju att de går raskt att sy och så kan mankasta sig tillbaka över CPn!

Carolina sa...

Jättefina!

Therese sa...

Vilket ögongodis!! Ang fållningsapparaten kan jag bara säga att trots att jag har en, så kör jag alltid med "post-it blocket" ändå. Mkt smidigare och lika snyggt slutresultat =)..

Moi! sa...

Snygga!

Gulligan sa...

fina!!!

Benglan sa...

fantastiskt fina!
Länkar till dig Hoppas det är ok!

Hello sa...

Härligt när det funkar så där bra!!

Du får göra såna här velourbyxor till: http://hellosblogg.blogspot.com/2009/09/fodelsedag.html

Hello sa...

Bara vag anknytning - min mormor var därifrån. Hon lämnade mitt under brinnande krig för att gifta sig med min morfar. Nu var vi där i somras med mina föräldrar och jag uppskattade mycket att få lära mig lite om min egen historia medans mamma fortfarande minns och kan berätta. Det kommer hon förhoppningsvis att kunna göra många år till också, men nu blev det av i alla fall.

Och "vevpellen" har införlivats i familjens förråd av interna skämt. Det var jag som drabbades av tillfällig afasi och minnesförlust, men nu vet jag att det heter fäktargubbe. Och jag blir alldeles fnittrig fortfarande för mamma och jag kunde inte prata på en lång stund när vi hade kommit på vad det var jag menade... Och nej, särskilt trötta var vi inte :D

Retro Elephant sa...

Proffsiga tröjor!

//Lina

willow and moo sa...

Fabulous tops! I love that cloud fabric. :)