torsdag 29 maj 2008

Majbarnsklänning

Det finns nog bara två personer som jag kan tänka mig att sy i rosa åt. Båda är mina guddöttrar och båda är födda 2002. Den här tunikan eller klänningen ska rosaälskade Stora Lilla A få som eftersläntrande 6-årspresent. Jag är nyfiken på hur den kommer att passa – både i smak och storlek. Jag jämförde med en av Sprallins klänningar och de var nästan lika långa, så undrar just om det blir klänning eller tunika.

Nästan allt gick fel först, så jag var tvungen att låta klänningen, eller om det nu är en tunika, vila. Därför kommer den sent. Men sedan den och jag fått vila och jag dessutom rengjort min symaskin så fungerade allt precis som det ska.

Mönster: Allt om handarbete, marsnumret (?) 2008
Tyg: Dollys tyger
Tips: Jag pressade på stadband i bakstyckets axelsömsmån och längs besparingen på framstycket. Det gjorde det mycket lättare att sy stickningen längs besparingen utan att tyget töjde sig.
Nervöst: Att sy något till någon som man tycker så mycket om och som har en alldeles egen vilja och uppfattning (det har ju inte Sprallin riktigt ännu).

2 kommentarer:

Jes sa...

Jättesöt klänning hoppas den passar.

LinSar sa...

Helt underbar.En sån skulle min snart 6åring gilla.Så den blir nog garanterat älskad.