torsdag 12 februari 2009

Den som ingen krage har, hon får gå med halsen bar...

Ni vet hur det kan vara. Man har hittat ett splirrans nytt recept som låter jättegott, skriver en lista och beger sig till affären. Väl där går en av de där speciella ingredienserna till rätten inte att uppbåda. Så man tar något annat, välbekant, som ersättning. Självklart blir middagen god, men inte som man hade tänkt sig och så sitter man där och undrar hur det egentligen skulle ha smakat.

Ungefär så var det med den här skjortan. Jag hade tänkt prova ett skjortmönster ur Ulla Welinders ”Sy och strik børnetøj 4–10 år” och passa på att träna på kragar. Tyget köpte jag på Syfestivalen i höstas och det har hela tiden varit tänkt till en skjorta. Bara så att ni vet, nu är tyget slut och går inte att få tag på igen... Och jag köpte precis 10 cm för lite. Så jag fick träna på halsinfodring med kantband i stället. Det blev bra, men inte riktigt så bra som det hade kunnat bli. Ja, ni fattar.

En detalj – som jag inte tänkte på att fotografera – är insnitten i ryggen. Ändå var det dem som lockade mig till mönstret från början. En variant av samma skjorta skulle ha spännband i ryggen och läderknappar. En annan detalj är de ”falska” manschetterna. Minskar vidden i ärmen och är lite fin så där, på ett enkelt sätt. Rätt krydda!


Mönster: Welinders ”Sy och strik...”, storlek 4 år
Tyg: underbart mjuk bomullsflanell från MG-tyger
Knappar: Snapsource
Upp: jag fick lite revansch på att fodra med snedslå, i ett tidigare försök gick ju det helt åt pipsvängen
Ner
: Tja, skjortan blev kraglös, vad ska jag säga?


Och så blev det ju ett par velourbyxor till. Färgen är fantastisk, förstår inte varför jag väntat ett helt år med att sy i det. Året som tyget legat sammanpressat i min överfulla velourlåda har satt sina spår, som ni ser. Men jag hoppas att vecken ska gå bort i tvätten.

Mönster: Grue och Strand ”Sy sejt børnetøj”
Tyg: petrolfärgad Hilcovelour från Michas Stoffecke (nu finns färgen hos Neanobelle också)
Upp: färg, passform och snabbsytt
Ner: inget!

9 kommentarer:

Hello sa...

Supersnyggt med den lilla ärmknappen!

Och den där petrolvelouren! Oh, den är så snygg! Jag har köpt från Jofotex. Finns bla i mitt inlägg om fyraåriga systerdottern.

Och vecken går bort!

Anonym sa...

Söt skjorta med roliga detaljer, men nu undrar ju jag också hur det skulle ha varit med en krage, spetsiga hörn eller runda?! Du får göra en till med krage så vi får se hur det kan se ut (eller så får jag göra en själv ...hmmm) Velouren i byxorna kommer absolut att repa sig. Jag sydde mjukisar till mig själv av tyg som legat i botten på en trådback, men redan efter ett par timmars använding var alla märken helt borta.

Skaparstigen sa...

Jag gillar skjortor utan krage, det ser så där härligt gammaldags ut. men jag förstår att det känns snöpligt eftersom det inte var så du tänkt.

stora lilla j sa...

Skjortan blev ju jättefin, och vilket härligt tyg! Men så klart trist att inte få träna på kragar när det var just det man hade tänkt sig...

Anonym sa...

Jag tycker den blev snygg jag. Kanske du skulle kunna göra kragen i enfärgat?

Botilda sa...

Hello, visst är den underbar! Jag log när jag såg den hos dig.

Ett Tu Tre, spetsiga snibbar hade jag tänkt skulel passa bra. Men jag får försöka någon annan gång.

Skaparstigen, det blev lite gammaldags med modellen. Rätt snyggt, tycker jag med, men inte som jag tänkt från början. ;-)

Stora lilla J, tack! Varför köpte jag bara en halvmeter? Dumt, dumt, dumt!

Rättvisa barn, mmm jag funderade på det men kom inte på något som skulle passa till. Jag får göra en ny helt enkelt – så skapar man sig nya projekt ;-)

Måste kanske tillägga att jag inte alls är missnöjd, skjortan är fin och jag gillar de mustiga färgerna i tyget. Det blev bara inte som jag tänkt...

Strömming sa...

Ja visst är det tråkigt när det inte blir som man tänkt sig. Men det blev ju jättefint ändå! :D

Familjen skogstokig sa...

Wow, vilken kanonfin skjorta. Nåt liknande ska jag sy till mina grabbar när syrummet till sist blir färdigrenoverat

Kaja sa...

Jättefin! Annars så SKULLE man ju kunna tänka sig att göra en krage i avvikande färg. Vit kanske?