måndag 3 september 2007

Samlingsdockan, så blev den

Så här blev Sprallins samlingsdocka. Klädd i randiga, uppvikta trikåer och velourtunika med Sprallins bokstav. Under kläderna ser hon lite knölig ut, men det är säkert bara charmigt... Huvudet gjorde jag enligt beskrivningen i ”Mjuka dockor” (som jag köpt för att sy en stor docka i julklapp – men hysch... säg inget till min dotter om det).

Mönster: eget och Mjuka dockor
Tyg
: hudfärgad trikå från dagis och spillbitar av eget tyg, brodergarn i tre olika färger och kvaliteter blev hår
Svårighet: proportionerna blev konstiga när jag fyllde dockan
Kul: att få till ansikte och hår. Dessutom jättekul att sy en docka igen – det har jag inte gjort sedan mellanstadiet tror jag.
Trist: att dockan ska bo på dagis...

6 kommentarer:

Gekko sa...

Den är jättefin! Men du får gärna förklara vad en dagisdocka är för en dagisanalfabet som mig. Jag har en hel månad kvar innan jag får ett dagisbarn. Har man en egen docka med till dagis? Måste man göra den själv eller kan opyssliga föräldrar köpa?

Mimmi sa...

Vilken fin docka!

"Låna" på du bara. Om det är halssprundet på bodyn till det gröna setet så har jag tagit detta från en tröja i Ottobre. Tyckte det blev riktigt bra faktisk och det är rätt lätt att sy.

Anonym sa...

Jättesöt!

Botilda sa...

Tack!

Alla barnen på Sprallins avdelning har en docka som deras föräldrar sytt. Dockorna är alla väldigt charmiga och helt olika varandra! Tanken är att dockan ska representera barnet, så när man kommer på morgonen ska man ta sin docka och lägga på ett speciellt ställe för att visa att man är där. Ungefär så förklarade personalen för mig, men eftersom 10 av 14 barn är nya på avdelningen (och Sprallin och en till började i juni) så har de inte börjat använda dem än.

Lycka till med inskolningen av guldklimpen! Hoppas du får sy en docka du med ;-)

malin sa...

Vilken söt docka! Och vilken rolig grej det verkar vara, att alla barn har egna dockor med sig!

DORIS DAISY sa...

Dockan är jättefin. Klara, fina färger! Ser fram emot att få se julklapsdockan på bild också!