onsdag 21 maj 2008

Måtte svalorna flyga högt i sommar

Man kan kalla detta min sybloggsklänning. Mönstret kommer från supersnälla Hello – jag blev förälskad när jag såg modellen på hennes blogg i vintras. Tyget kommer från en annan sybloggare, via Tradera. Och faktiskt kommer också kantbandet från Tradera.

[Mönstret från mitten av 1960-talet med en alldeles underbart omständlig sybeskrivning.]


Modellen är härligt sommarvid och sval. Jag har ännu inte sett hur den passar på, men jag hyser stora förhoppningar om att Sprallin ska kunna ha den när hennes yngsta gudsyster döps nu på lördag. Fast egentligen är den nog lite för flickig för att passa henne – det ska bli mycket spännade att se den på.

Mönstret är i original i storlek 3 år och med den här första varianten följde jag mönstret nästan till punkt och pricka. Men jag ser hur det kan förbättras och slipas på och kanske göras om i andra storlekar. Kanske är det det jag kommer att syssla med på kvällens syjunta.

[Det är stråveck i halsringningen. Här visade sig min maskin från sin sämsta sida
och åstadkom
tyvärr rätt ojämna sömmar.]

När svalorna flyger högt blir vädret vackert. Och det kan vi väl behöva efter förra sommaren och den här vintern. Sprallin har levt ett år i galonbyxor och regnställ...

Mönster: Simplicity från 1960-talet
Tyg: Troligen franskt bomullstyg, köpt via Tradera
Svårighet: Jag har fortfarande inte bestämt mig för bästa sättet att sticka ner ärmhålen, men det känns inte som något stort och oöverkomligt problem
Glädje: Modellen, tyget, somrigheten

23 kommentarer:

Y sa...

otroligt söt klänning!
här är det bara blå klänningar som duger.
Ses vi på loppis iår igen?

Jenny sa...

Fullkomligt underbar! Både tygval och modell.

mustafa sa...

bedårande fin klänning där mönster och tyg lyfter varandra.

Klockarbarn sa...

Jag är KÄR!!!!
Fantastisk, helt ljuvlig!!!!
Avis, avis, avis.....

Mimmi sa...

Åh, så himla fin!

Klämde, kände och spanade in en klänning på Kappahl idag med stråveck som jag sprang på under min snabba runda i affärer för att hitta inspiration . Men den var absolut inte lika fin som din ;-)

OttoPippi sa...

Du är superduktig! Så otroligt tidstypiskt och helt underbar!

rino sa...

jag faller också pladask för modellen!
Och tyget är inte sämre det...

Anonym sa...

Superfin!

Majtjho sa...

Så underbart söt klänning.

mammaM sa...

Åh vad fin!!! Jag vill låna mönstret! En sån ska lillaM också få. Och jag skulle gärna ha en själv också, men det blir nog svårare att få till.

Anonym sa...

Vad roligt med så många glada kommentarer, tack!

Y, jag hoppas på många loppisar i år. Vi kan väl helt enkelt stämma träff och rejsa ikapp till tyg- och textilhörnan när de öppnar (de gula byxorna i förra inlägget är sydda i tyget från den loppisen). Om jag har förstått rätt ska det finnas en stor i Järna också.

Mamma M, titta i hemliga facket i morgon ;-)

/Botilda

Jes sa...

Vilken underbar klänning förstår att du är nöjd, underbart tyg du valt. Det är roligt med gamla mönster :)

Gulligan sa...

Alldeles underbar!!

Hello sa...

Den blev ju jättefin! Härligt tyg också!

Jag fållade ärmhålen genom att sy en stickning där jag stickar fast sömsmånen där ärmen är fastsydd på fram- resp bakstycket, inre kanten på pressarfoten kant i kant med sömmen först och med fållkanten sen. Tror att det var så det var beskrivet i beskrivningen faktiskt.

Fin blev den hursomhelst. Måste nog sy en ny somrigare variant till Loppan! Berätta gärna hur du förbättrar mönstret, förutom längden då...

:D

Mustardseed sa...

Åh så ljuvlig!! Vilken helt underbar klänning och tyget är fantastiskt!

Kånkarong sa...

Helt fantasktisk!
(Jag vill också gå på loppis... ;P)

Re-dizain sa...

Helt fantastisk klänning. Hur är den i storleken?

Anonym sa...

Helt ljuvlig! Söt modell, och somrigt tyg.

Anonym sa...

Åh, utropar jag - en sån fantastiskt fin klänning o härligt tyg och modell!! Gillar svalor!! -- Här sitter jag o bara ritar av mönster och drömmer om hur de ska se ut när de är sydda. :-)
/Charleston

Botilda sa...

Jag verkar ha snöat in på gamla mönster just nu. Helst från 1960-talet.
Hello, jag fick för mig att det inte skulle bli snyggt med en stickning runt hela ärmen, men när jag var klar insåg jag att det nog var så det skulle vara och att det dessutom blev snyggast så. Nästa gång…

Kånkarong, loppisar är kul, men vilken konkurrens det skulle bli om vi gick på samma allihop. ;-)

Noa04, storlek 3 år passar min 2 1/2-åring rätt bra. Lite kort är den och väldigt vid, men det ser gulligt ut. Till nästa gång tänker jag dock ta in den något, förlänga och klippa ur halsen lite mer.

Charleston, det är ju rätt kul att rita och drömma och klappa tyg också, eller hur?

florin design sa...

Ja, vad ska man säga? Helt sjukt fin!!!!

Retro Elephant sa...

Superfin klänning och blogg, här tittar jag gärna in igen :)

//Lina

gosi sa...

Åhh, vilken underbar klänning...blev helt såld på både modellen och tygvalet!