onsdag 16 april 2008

Näst enklaste tröjan

Superenkel och väldigt bra passform. Jag tröttnade lite på alla mönster och ville göra en enkel tröja i enfärgat tyg. Den blev jättebra (och nu är jag redo för kaniner och ugglor och annat mönstrat igen).

Fyra moment:
1. Sy ihop axlarna.
2. Sy i ärmarna.
3. Sy ärm- och sidsömmarna.
4. Fålla ärmar, livet och halsringningen med tvillingnål. Alltså ingen mudd och inga kantband ;-)

Fast jag kunde ju inte låta bli att göra stickningarna i avvikande färg – och nog skulle det vara tjusigt med ett tryck, broderi eller en applikation också.

Den allra enklaste tröjan är fortfarande den som man klipper som ett kors och gör hål för huvudet på mitten. Jag gjorde en röd för länge sen.


Mönster: Allt om handarbete, 4/2008
Tyg: E-slöjd
Glädje: Lätt och snabbt och bra – och kommer att passa toppen under safariklänningen

11 kommentarer:

á Yeliqa sa...

Visst är det skönt att sy något enkelt ibland så att man slipper tänka :) Härlig färg på tröjan

elska sa...

Jättefin verkligen =)

Tina sa...

Visst är det skönt att sy i enfärgat. Superenkel alltså det mönstret får jag leta upp. Fin färg på tröjan en sån man blir glad av.
Tina

Anonym sa...

Ja, ibland behöver man något enfärgat som kan passas ihop med det mesta, dessutom är det skönt att ibland få sy något riktigt tankebefriande - rena rama meditationen! Härlig tröja nu när vi går mot varmare tider.

Strömming sa...

Jättesöt tröja.

Jag är ny på att sy i stretchiga tyger, så en fråga, när du fållar med tvillingnål klipper du fåller först så du syr över den klippta kanten eller klipper du tyget efter att du fållat? Jag får inte riktigt till det på mina fållar. Vore kul att höra hur andra gör.

Botilda sa...

Tack. Ja, ibland är det verkligen avkopplande att sy nåt väldigt enkelt. Tyget har så himla bra kvalitet så jag log nog genom hela processen :-)

Susanna, jag klipper efter att ha sytt. (Fast just här lyckades jag sy precis på fållen i halsringningen, men det var mest tur och mindre skicklighet.) Lycka till med dina alster!

Strömming sa...

Tack för tipset, det var så jag gjorde på kjolen men jag tyckte inte det såg så bra ut. Kräver kanske lite mer övning!

OttoPippi sa...

Jag älskar den!!! Helt underbar!!! Är mycket för det ganska enkla med viss tillspetsning (tex avvikande tråd) Den blev ju så hiiimla fin och praktiskt att ha till allting. Måste kika på numret i Allt on handarbete, det är väl ute nu?? (billigare ännätet med porto osv). Störtskön enkel fin tröja!!

mammaM sa...

Oj den var jättefin! Jag längtar också efter att sy något enkelt UTAN kantband. Jag lånar gärna mönstret vid tillfälle.

Jes sa...

Tänk att något så enkelt kan bli så fint :) Härlig färg snyggt med annan färg på tråden.

KlaramedK sa...

Verkligen tjusi modell! Börjar hysa allt för mycket agg mot ottobre -kort och superbreda kläder!! grrr...måste till bibblan nu tror jag och låna lite!