torsdag 8 januari 2009

Varför inte några tröjor till?

Inför Galleri Hemsytt sydde jag en del tröjor. De flesta har jag visat tidigare, men de här har legat obloggade sedan dess. Tyget är gammalt och från Finland gissar jag, samma som jag använde till en av de numera för korta sommartröjorna.

[Det här är nog mitt rekord i pillighet – för att kunna sy den där dekorsömmen runt ärmmudden fick jag ta tre, fyra stygn åt gången. Alternativet vore att sy fast mudden innan jag syr ihop ärmen, men det blir skavigt tror jag.]

Jag fick för mig att snofsa upp tröjorna med dekorsömmar. I ärmisättningen var det ju inga problem, men muddarna. Herre jösses vilket pill! Det tog nog nästan lika lång tid att få dit de sömmarna som att sy resten av tröjorna.

Mönster: Grue och Strand ”Sy sejt børnetøj” anpassat till storlek 1-2 år, 2-3 år, 3-4 år
Tyg: mjuk retrotrikå, mudd från Jofotex och E-slöjd
Upp: nöjd med mönstret
Ner: pysslet med dekorsömmarna, tveksamt om det var värt jobbet
Tips: det finns några kvar, om någon är intresserad!

8 kommentarer:

Strömming sa...

Ja oj vad det måste ha varit pilligt! Men det ser snyggt ut! :D

Thea sa...

Snygg! Kul att du är tillbaks igen efter alla strula maskiner...

Lotta Sultan sa...

tjusigt pill!

Hello sa...

Det var ju väldigt snyggt i alla fall!!

Kanske hade det blivit lite mindre pilligt att sy inifrån, dvs vända tröjan med avigsidan ut och sen ha den delen du inte syr på ovanför den du syr på - gick det där att förstå??? Så brukar jag sy små detaljer i alla fall, och tycker att det är lite enklare än så som du gjorde. I alla fall på min maskin.

Botilda sa...

Japp, nu är jag tillbaka och i år ska ingenting gå sönder eller bli sjukt ;-)

Jag förstår hur du menar Hello, och gör så ibland. Här vågade jag inte eftersom den nedstickande sömmen ska ligga exakt på overlocksömmen. det blev till att hålla undan och sy ett par stygn i taget i stället.

Hello sa...

Ja, du förstod hur jag menade i alla fall. Trots att jag trasslade in mig i alla ord :) Du tog väl inte illa upp för bilden, hoppas jag? Det var inte menat att skriva dig på näsan!

Botilda sa...

Jo, till slut förstod jag ju. Och tog inte ett dugg illa upp, var inte rädd för det. Det är ju en av anledningarna till att jag bloggar, att få ta del av andras tips och råd. Det är så värdefullt!

Hello sa...

Ja, så tänker jag också, men ibland blir det ju plumpt och besserwisser utan att man menar det så. Ffa i skrift.

Huvudsaken i alla fall att slutresultatet blir bra!