måndag 16 april 2007

Hätta i turkos velour


Den söta hättan är egentligen rätt enkel att sy. Lite pysslig, men inte alls svår. Man syr ihop de tre delarna till en mössa i yttertyget (jag valde turkos velour på prov) och en mössa i fodertyget (jag valde samma röda trikå som jag hade till byxorna och tröjan). Sömmarna har stickningar som håller sömsmånen på plats. I sidorna är det små insnitt. Sen syr man ihop de båda mössorna och sätter kantband.

Enligt mönstret skulle det vara passpoaler längs sömmarna på hjässan, men jag valde bort dem eftersom jag först ville se hur mössan passar. Nu vet jag att jag måste ta in den lite mer i nederkanten och förlänga den en aning i pannan. Det verkar som att Mamman pysslar har gjort samma erfarenhet. Eftersom jag använde resårkantband kunde jag dra ihop hättan lite baktill med resåren. Jag valde också bort knytband eftersom resåren blir rätt tjock. Först hade jag tänkt ha tryckknapp i stället, men Sprallinen var så nöjd med den halvfärdiga mössan på huvudet i eftermiddags att det inte verkade behövas. Hur mössan passar på henne i färdigt skick, återstår att se.


(Svårt, svårt att fotografera en hätta utan modell...)


Mönster
: Ottobre design, nummer 1 2007
Tyg: velour från Tygverket och röd trikå från Dollys tyger, resårkantband från Söders tyger
Svårighet: medel
Kostnad: jag använde spillbitar, så i princip ingen kostnad
Tips: lätta rejält på pressarfotstrycket (”Sy kläder av mjuka tyger”)

4 kommentarer:

Anonym sa...

Snyggt!
Var det inte svårt att sy i velour?

Idag är det tisdag och det betyder sycirkel!!! Ska försöka utveckla modellen lite i ett somrigare och mjukare tyg.

Botilda sa...

Nej, inte så svårt. Fast nästa version blir nog i mer stumma tyger ändå. Jag blir nyfiken på hur du kommer att utveckla modellen. Och lite avundsjuk på sycirkel. En sån skulle jag vilja hitta här där jag bor också.

Gekko sa...

Kul att sy den i velour, ser snyggt ut! Jag sydde min i bomull med flanellsfoder, det blir väl en helt annan mössa kan jag tänka mig. Hmm, blev sugen på att testa i velour men sitter på jobbet just nu.

Anonym sa...

Jag har kommit en bit på väg. ska bara prova på lilltjejen innan jag syr klart. bilder och sånt kommer när jag är klar...

sycirkeln är en "kompis-cirkel" vi startat själva. vi hyr syslöjdssalen i skolan och pysslar med lite av varje en kväll i veckan. Superkul!

vart hittade du förresten den fina turkosa velouren?