söndag 22 april 2007

Mina första muddbyxor

Enklaste byxmönstret med bara två mönsterdelar, lite modifierat med muddar i midjan och i bensluten.

  1. Jag började med att sy ihop muddarna till tuber som jag vek dubbelt.
  2. Sen började jag med själva byxan genom att sy ihop grensömmarna fram och bak.
  3. Dags för midjemudden. Någonstans hade jag läst att mudden ska vara 10 procent kortare än tyget man syr fast den emot, men jag tog lite till (och det var nog tur, för byxorna blev väldigt stora med det mindre måttet också).
  4. Därefter sydde jag ihop byxbenen i en enda söm och sydde fast muddarna nertill.
  5. Sist gjorde jag en stickning i sömsmånen i midjan – det ser snyggt och lite mer bearbetat ut.
  6. Tilde textilmärket sydde jag fast i muddsömmarna på baksidan.

Det var inte helt lätt att sy i velouren. Det översta tyget ville gärna bubbla sig, oavsett hur jag ställde pressarfotstrycket. Har någon något bra tips på hur man ska göra?

Mönster: bearbetning av ”Ny barnkläder” av E. Gynther
Tyg: turkos velour och röd mudd från Tygverket
Svårighet: lätt
Kostnad: 40 kronor (man behöver bara en halvmeter velour, och får säkert ut två par byxor på den biten. Till muddarna behövdes bara 15 centimeter.)
Tips: Sy inte klart förrän barnet har vaknat och kunnat prova kanske är ett bra tips ;-) Eller så är det bara jag som är så otålig. Nå, nu har Sprallinen ett par snygga, sköna byxor till hösten i alla fall.

Inga kommentarer: