tisdag 23 oktober 2007

Sweatshirt med ärmlappar


Revansch för mönstret med raglanärm. Den här gången blev det rätt (till skillnad från pyjamasjackan som jag nu har ändrat). Halsmudden ligger omlott fram; det var enkelt och blev toppenbra.

Ärmlapparna a la Hiorth är resttyg från ett par byxor jag syr. De små ekorrarna återkommer i applikationer på framsidan. Mina första applikationer! Jag sydde fast dem med långa rakstygn på stretchtyget innan jag drog två varv tät zickzack runt dem. Spåren är sydda med förstärkt raksöm. Jag är helnöjd och hoppas att Sprallin, vars favoritord just nu är ”ekorre”, också blir det.

Och eftersom tröjans ägare är hemma med feber och snuva idag fick hon prova under en av dagens gladstunder. Tröjan blev lite stor, men det gör ju ingenting, och halsringningen sitter inte helt perfekt. Men det närmar sig.

Mönster: Ottobre omgjort efter eget huvud
Tyg: Sweatshirttyg från Sundbybergs tygcentrum, tyget till applikationerna från Reprodepot och muddväv från Neanobelle (Hilco)
Kul: Nu börjar jag lära mig det här mönstret. Det är bra, för jag gillar raglanärmar, de är så lätta att få av och på.
Glädje: Att applikationerna blev så bra.
Tips: När man syr stickningar eller annat som ska passas ska det man siktar mot ligga till höger, i alla fall om man är högerhänt. För mig blir det stor skillnad, och jag är så glad att jag fick det rådet på sykursen.

9 kommentarer:

rino sa...

vad hade du för problem med raglanärm och hur löste du det?
Frågar eftersom det är så snyggt med raglan, men jag har aldrig blivit riktigt nöjd när jag provat.
Stiliga ekorrar för övrigt.

Botilda sa...

Rino, det var mer halsringningen jag hade problem med. Men jag kom på vad det berodde på - jag hade klippt till tyget för att sy på en overlockmaskin (1 cm sömsmån) men sen sydde jag hemma på min vanliga symaskin (0,4 cm sömsmån). Skillnaden blir ju drygt 2 cm, så det var ju inte så konstigt att ringningen blev stor.

Och snygga dregel- och snorfläckar, eller hur ;-)

Fiffiluren sa...

men duu, det där tipset får vi ta en repris på, imorn kväll, om det hinns. För jag fattar inte...

mammaM sa...

Imponerande! Sweatshirttyget är jättefint, jag köper gärna en bit av det. Ska bara komma på ett projekt först.

Jag är också sugen på att göra applikationer! Mycket snyggt!

Botilda sa...

Tack, tack! Om man ska göra applikationer går det allra bäst om man har ett mellanlägg som klistrar ihop applikationen med tyget under, sägs det. Det har jag... någonstans. Hur jag än letade så hittade jag inte, så jag är glad att det gick så bra ändå.

Gekko sa...

Grymt snygg!!! Den ser ju helt underbar ut! Och applikationerna gör sig verkligen. Kul att din sprallin säger ekorre, min gullklump säger gakk-gakk om alla leksaksankor hon har, typ jämt! Kanske jag skulle göra nåt utav det?
När du säger förstärkt raksöm, vad menar du då? Det var snyggt så jag tänkte kanske härmas om det går för sig?

Men ditt tips där, vad menar du? att om man syr runt och ska träffa rätt så ska den sömmen man vill träffa ligga till höger? Eller är jag ute och cyklar?

Botilda sa...

Härma på! Förstärkt raksöm: på min maskin ser det ut som tre parallella streck/stygn på stygnratten. Man använder den i byxgrenen för att det ska hålla bättre. Sömmen är elastisk, vilket ju är toppen för mig som bara har en endaste gammal maskin ;-)

Jag var extremt dålig på att förklara det där med stickningen. Ska försöka igen. Så här: Man vill att stickningen ska gå parallellt med en söm, kanske två millimeter bredvid. Då är det lättare om den befintliga sömmen ligger till höger om den blivande stickningen, oavsett hur tyget i övrigt ligger. Blev det tydligare?

Gekko sa...

Perfekt! Jag fattar och ska testa!!
Men då har jag också förstärkt raksöm, skönt!

mamman pysslar sa...

supersnygg kombination och vilka söta ekkorrar.

funderar själv på en raglantröja då jag har ett perfekt tyg till det. ska ta och jaga rätt på ett mönster snart...
kanske ska göra som du sy en pyamaströja först i nått av mina skräptyger.