onsdag 29 april 2009

Behovsblus

Sprallin behöver nya byxor och på loppisen hittar jag en tjock duk i fantastiskt vacker ljusturkos nyans. Hemma ritar jag av mönstret jag vill använda och sen avstannar byxmakandet. För jag har just fått syn på att ett av mina traderade tyger tokmatchar i färg, och jag har väntat på att förstå vad jag ska gör av just det tyget. Så nu tar jag det andra tyget i stället, ritar av ett blusmönster jag längtat efter att få testa och hittar ett band som passar fint. Och så börjar jag sy blusen.

[På retrohelgen blev den klar. Vad mer jag sydde då får ni strax reda på...]

Sprallin behöver inte alls någon kortärmad blus som kräver strykning. Det var hennes mamma som behövde testa lite tyger och mönster. Ni vet säkert hur det kan vara.

Blusen är helt slät, förutom den lilla puffen på ärmarna, och rätt nätt. Jag förlängde den, men skulle kanske valt en större storlek i stället, för på bilden i mönsterboken ser den luftigare ut. Men den passar Sprallin och ser fin ut på. Kommer att passa så bra med de där byxorna som jag fortfarande inte klippt till.

Länk[Med lite övning går det rätt bra att sy på band - men jag önskar mig ändå en bandpåsyningspressarfot. Finns det sådana?]

Mönster
: japansk bok, storlek 100
Tyg: från ett traderat tygpaket
Band: Retrosaria

5 kommentarer:

LillaBarn sa...

Oj vad mycket fint du har sytt... Tack för tipset, du har nog rätt... När jag läste det igen efteråt gick det upp ett ljus. It makes sense!!! Jag köpte ett Farbenmix mönster på en jättesnygg tröja, men instruktionerna är på tyska. Blir lika kul som de danska mönstrena... L
Lägger till dig på min lista om det går bra, så jag kan titta in igen!

LinSar sa...

Ur snygg.Underbart tyg

Vindling sa...

Supersöt. Och så mycket ett band gör på ett plagg. :)

Botilda sa...

Ja, ibland är det rena språklektionen att sy! Ett tag funderade jag på att göra dansk-svenska och tysk-svenska syordlistor (jag jobbar ju med språk), men har inte kommit mig för än. Och finska och japanska kan jag inte alls, även om jag syr med sådana mönster också.

Strömming sa...

JÄttesöt!