torsdag 9 april 2009

Påskgodis

Idag flyger häxorna till Blåkulla. Min lilla påskkärring fick gå lärling hos sina äldre gudsyrror. Tjejerna ritade påskkort, klädde ut sig och drog iväg i det lilla samhälle där gudsyrrorna bor. Men innan dess utbytte de påskägg med Sprallinen.

[Vad är det här? Glasögonfodral? Tygbindor? Ögonbindlar?]

I gudsyrrornas påskägg fanns förvisso godis också, men eftersom jag anade att de skulle få mer än nog av sånt fyllde jag ut med en liten present. Ett hårband till varje tjej. Fast jag tror i ärlighetens namn att de pyttesmå russinpaketen uppskattades mer. (Men haha, russinen tar slut och då finns hårbanden kvar!)

Varje hårband består av en vändsydd överdel och en kanal med resår att ha under håret. Så här sydde jag:
1. Klipp till två bitar till överdelen, de är lite cylinderformade
2. Klipp en bit på 8x22 cm till kanalen
3. Sy ihop överdelarnas långsidor räta mot räta, vänd och pressa
4. Sticka kanterna (lätta rejält på pressarfotstrycket)
5. Sy ihop kanalen räta mot räta, vänd och pressa
6. Trä in en 12 cm lång resår (2 cm bred) i kanalen och nåla fast en bit från öppningarna
7. Vik in kanterna på kanalen
8. Trä in överdelen i kanalen. Gör ett snyggt veck så får den plats.
9. Sy fast överdelen i kanalen på båda sidor. Klar!

Med lite tur får vi snart se bilder av gudsyrrorna med hårband.

Mönster: eget, med inspiration av en e-bok från Farbenmix
Tyg: det med beige blommor och ringar från SewZannes fabric och det röda med rosa djur från Farbenmix (det verkar ta slut lika snabbt som det kommer in)
Kul
: snabbt och snyggt – och lagom som äggfyllning
Härnäst: får nog största häxan i familjen ett eget hårband men tillsvidare står hon ut med den obloggade prototypen
Ny besatthet: Farbenmix, nu har jag ännu fler mönster (och de är för kläder till mig!)

3 kommentarer:

Sandra sa...

Jättefina!

Vilka supersnygga tyger och denna modell är jättebra. Dottern har flera stycken (tyvärr inte gjorda av mig) men de sitter så bra.

florin design sa...

Jättefina! Jag har oxå planer på att sy hårband... Men tiden räcker ju aldig till när man vill prova nya ídeér...

h/saltaste bönan sa...

Så fina - bättre än godis!