söndag 19 april 2009

Japanska långshorts

Ända sedan jag bläddrade i den första boken med japanska sashikobroderier har jag funderat på hur man kan använda det på kläder. Japanerna själva använde tekniken för att lappa eller förstärka kläderna, och för att sy fast flera lager tyg så att de kläderna skulle bli varma. I brandrockar syddes också flera lager tyg fast med sashikosömmar, så att rockarna skulle kunna hållas blöta medan brandmännen gjorde sitt jobb. Jag är fascinerad av att något så enkelt som efterstygn och så simpelt som lappning av arbetskläder kan göras så vackert. Jag inser ju att jag ligger långt efter, men här kommer i alla fall mina första sashikobyxor.


Tyget är en fantastisk bomullspoplin med elastan. Känns otroligt sval och skön för sommarbruk. Nu när jag provsytt ska jag rusa till tygaffären och köpa några meter till... Det blir nog några långshorts till Galleri Hemsytt. Modellen är från en av mina japanska mönsterböcker.

Mönster: japansk mönsterbok och eget huvud
Tyg: tunn bomull med 4 procent elastan från lokala tygaffären
Broderi: japansk broderitråd
Kul: det blev riktigt bra
Tips: jag använde en pressarfot för hushållsoverlocksöm när jag gjorde stickningarna, den har en liten guide som kan löpa längs den sydda sömmen så att stickningen kommer precis på jämnt avstånd
Kommentar: i senaste numret av någon sytidning beskrivs hur man gör sashiko på maskinen – men det är mycket charmigare och vackrare med handsydda stygn, även om de inte blir så jämna och även om det inte blir så mycket

14 kommentarer:

Strömming sa...

Underbara! Snygg modell och riktigt fint broderi!

Jag började på ett sashikibroderi igår som ska bli en bröllopspresent till en japanälskande vän i höst! Det är verkligen fint och jag tror hon kommer gilla det! Utan dig hade jag aldrig kommit på den presenten så tack för att du skrev om sashiko!!

Josefinaste sa...

Vad roligt med historian som bakgrund! Dom var jättesnygga, men ändå så enkelt. Less is more!

märkvärdig sa...

Men åh vad fina de blev! Man blir så glad av handsytt broderi! De säljer sig själva :-)

Pysselanna sa...

Superfina, vad härligt det blir med lite broderi, gillar verkligen broderiet med hjärtat.

BONGI sa...

Oj, oj, oj vilka godingar till brallor!! Så snyggt!!

stora lilla j sa...

otroligt fina byxor, älskar både modellen och broderiet!

Botilda sa...

Oj, vad kul att fler gillar dem! Extra roligt att ha inspirerat flera andra till att brodera japanskt.

Jes sa...

ättefina byxor, gillar modellen :) Snygt med de broderade sömmarna

Syserine sa...

otroligt vad några enkla stygn kan göra!

Sara sa...

jättefina byxor!!!
jag tycker om att brodera sashiko också. Hemma hos oss finns det ett japanskt rum och jag vill brodera något stort!!

Botilda sa...

Sara, nu blir jag jättenyfiken. Vackert broderi på din blogg! Är det du som gjort det? (Jag kunde inte klura ut hur jag skulle kommentera där, men du kanske läser här igen?)

Marie Frost sa...

Supertuffa!

Sara sa...

Hej Botilda!
Tack för att kolla på min blogg!

Ja,det är mitt första sashiko broderiet. Jag köpte tyg med mönster på.
Jag fick några frågor från andra också....nu finns det mera om min sashiko på bloggen!

Botilda sa...

Supersnyggt!

Men jag kan fortfarande inte kommentera, eftersom man måste ge en japansk ordverifikation... Har du hittat någon som säljer tråd här i landet, eller beställer du från Japan? Jag har köpt mina saker från Purl i USA.