torsdag 10 januari 2008

Frottébrallor

Ny storlek i enklaste enkla mönstret (fast jag ägnade ändå en timme åt sprättning eftersom jag lyckades sy fast benlinningen i midjan på ena benet först *suck*). Tyget är en stretchfrotté som jag fick i hemlispaketet före jul. Det var härligt att sy i! Jag ställde pressarfotstrycket på nästan ingenting och sen gick det som en dans.

Den här gången blev midjan också precis lagom stor. Jag var lite orolig eftersom jag sydde fast resåren och helst inte ville sprätta upp den igen. Så här sydde jag midjan:
• Först mätte jag ut resåren så att den var 7 centimeter kortare än Sprallins midja
• Sen sydde jag ihop resåren till en ring och nålade fast på avigsidan av linningen
• Sydde fast resåren med trestegssicksack
• Vek ner resåren så att byxtyget omslöt den
• Sydde ihop de tre lagren (frotté+resår+frotté) med tvillingnål från rätsidan.

Nästa byxa i det här mönstret kommer nog att få vanlig mudd i stället för benlinning. Med mudd räcker byxorna längre och sitter dessutom kvar bättre under overaller och i stövlar. Men benlinningar är egentligen snyggare, tycker jag.

Mönster: Ottobre 4/2007
Tyg: Från hemlispaketet och lite trikå från E-slöjd
Glädje: Härligt tyg att sy i och bra passform på byxorna. Färgen passar dessutom till flera av Sprallins andra kläder, bland annat girafftröjan
Tips: Sänk pressarfotstrycket rejält i stretchfrotté

5 kommentarer:

Klockarbarn sa...

Åh, Sprallinen får ett par orange byxor hon också. Snyggt.

Carolina sa...

Ser jättefina ut! Kul att du redan sytt i tyget ;)

Botilda sa...

Tackar! Ni skulle se tunikan jag håller på med nu, som passar kalas till byxorna. Eller... det kommer ni ju att få se när den är klar ;-)

Thea sa...

Tack för tipset med pressarfotstryck. Sånt är jag dålig på - jag kör bara på och svär istället! Nu ska det bli bättring! Fina byxor också. Och fint tyg...

Botilda sa...

Thea, jag brukar göra likadant. Köra på och svära. Men det lönar sig att testa lite pressarfotstryck och trådspänning om det inte blir riktigt bra direkt. Försöker lära mig...