onsdag 20 februari 2008

Hemlishemlisfrågor (sy)


”Släpp fångarne loss det är vår!” Dags för våromgången av syhemlisarna. Temat är bad, vilket passar rätt bra för det jag redan går och klurar på. Fast sen beror det ju på vem som blir min hemlis. Spännande, spännade! Här är mina uppade svar på hemlisfrågorna:

Vilka färger gillar du?
Rött, gult, orange, turkost, petrol. Börjar tycka att grönt är rätt skönt också.

Har du barn? Hur gammalt/gamla? Kön?
Sprallinen (tjej) fyllde två vid årsskiftet (stl 92 i kläder, 50 cm runt midjan, och 24 i skor).

Pojk- och flickfärger eller unisex?
Unisex! Jag gillar mjuka och tåliga kläder som inte glipar eller halkar av.

Retro eller inte?
Retro.

Vilka tyger syr du helst i?
Velour och trikå till barn, siden och sammet till vuxna. I förra omgången upptäckte jag strechfrotté. Och jag syr gärna i gamla påslakan.

Är det några tyger du absolut inte gillar?
Syntettyger (utom fleece). Glitter. Dödskallemönster och camoflagefärgat. Rosa.

Syr du helst till barn eller vuxna?
Till barn.

Syr du helst kläder/inredning/lapptäcke/övrigt?
Kläder.

Syr du helst utifrån ett färdigt mönster, beskrivning eller egenkonstruerat?
Väldigt olika. Tycker det är roligt att experimentera men har börjat lära mej att det är bra med ett mönster som utgångspunkt.

Köper du Ottobre, eller någon annan mönster/pysseltidning?
Prenumererar numera på Ottobre och köper ibland andra handarbetestidningar också.

Hur länge har du sytt? Anser du dig vara nybörjare, avancerad eller mittemellan?
Jag började sy igen för ett år sen. För länge sen sydde jag en del rätt avancerade saker så jag kan nog lägga mig på mittemellan.

Favoritgodis?
Mörk choklad utan smaksättning. Färska gelehallon. Gillar inte lakrits.

Musiksmak?
Mycket blandad och rätt outtalad.

Har du någon form för allergi? Livsmedel/djur/material?
Jag har svårt för artificiella dofter och får lätt huvudvärk av parfym och till exempel doftljus.

Annan hobby?
Jag skriver en hel del. Det är både mitt jobb och min hobby. Papperspysslar lite. Stickar och tror mej kunna virka.

Samlar du på något?
”Ofrivilligt” samlar jag på böcker och tidningar. Sambon tycker att det är hög tid för utrensning ;-) Han tycker dessutom att min tygsamling är lite väl stor. Och högen med mina påbörjade stickprojekt. Men han tycker så mycket…

Kaffe eller te?
Jag njuter av både ett gott kaffe (starkt och utan mjölk) och härliga teer. Ingendera drycken ska vara smaksatt med annat än det naturen erbjuder.

Retro eller modernt? (samma sak just nu, kanske)
Mer retro än modernt.

Vintage/Romantiskt?
Jag är nog mer avskalad i smaken. Gillar inte för mycket rysch och pysch. Inga pärlor och paljetter i de saker jag gör eller köper.

Nytt eller doredo?
Gärna återbruk, men mest av ekologiska skäl. Eller för att materialen var så mycket bättre. Eller för att det är kul och kreativt att hitta på att göra något helt nytt av gammalt.

Plast eller naturmaterial?
Man ska aldrig säga aldrig, men… Aldrig plast!

Pastell eller färgglatt?
Det beror på vad det är. Jag blir glad av barnkläder med mycket färg och önskar att jag hade mer färg själv – i år har jag lovat mej själv att inte köpa några nya svarta kläder. Livet ska vara färgglatt.

Syr du bara med vanlig maskin eller har du även overlockmaskin?
Vanlig (gammal) maskin som borde in på service... Men kanske, kanske blir jag med overlock om ett par veckor.

Inga kommentarer: