lördag 2 februari 2008

Långfredagssockor


Det här ska bli en variant av sockor med falska flätor. Jag stickar dem nämligen som knäsockor och har jag räknat rätt med intagningar och längder så kommer jag att bli hur stolt som helst. Men det tar lite tid - de blir nog inte klara förrän till påsk eller så. Det är det här mönstret som Sticka meras sockklubb har som februarimönster. Långa februarisockor lagom till påsk –> långfredagssockor...

Garnet är rätt trist, men den enda acceptabla färg som fanns i den handarbetsaffär jag gick förbi häromdagen. Fabels benvita. Å andra sidan är jag så glad över hur snygg resåren blir när man vrider de räta maskorna, så det gör inget med färgen. Jag har nästan alltid stickat resår över 2 räta och 2 aviga tidigare, just därför, men nu vet jag hur man får det snyggt. (Ska bara komma ihåg att dra lite extra i garnet vid stickbytena.)

4 kommentarer:

Tina sa...

vilka fina sockar du gör, blir lite sugen på att göra ett par. nu kan du ju göra knästrumpor oxå=)

ha en bra helg Tina

Botilda sa...

Tack ska du ha. Men det återstår ju att se om jag kan... Fast det är rätt kul att räkna ut hur det ska (eller borde) vara.

Anonym sa...

Ser ju kanon ut. Detta att dra lite extra vid stickbytet....
Svårt att få till det.
Jag har kommit på att om jag börjar med avig maska istället för rät så slutar man ju med rät och då tycker jag att det är lättare att dra åt. På det viset får jag inga stora hål i resåren. Det spelar ju egentligen inte nån roll vad man börjar med. Går ju jämt upp så att säga.
//Klockis

Botilda sa...

Bra tips! Får prova på resåren för nästa socka. Annars har jag stuvat om på stickorna här så att jag ska slippa börja med aviga, tyckte det var lite bökigt i det här mönstret.