måndag 18 februari 2008

Kanintröja


Jag har spanat på det här mönstret en stund, men först nu kommit mej för att prova det. Det kommer från ett gammalt nummer av Ottobre och verkar rätt bra och förändringsbart. För mitt inre ser jag variantioner med rynkad nederdel, infodring i stället för kantband och förlängt axelok. I den här första versionen har jag helt följt mönstret.

Mönster: Ottobre 1/2005 (babytröja i storlek 92)
Tyg
: Kanintyget från JNY design
Svårighet: Resårkantbandet i böjarna, men det ordnade sej till slut
Kul: Det gick förhållandevis lätt och fort och blev bra
Glädje: Jag kunde använda tryckknappstången från Panduro - det var bara att vända på gummipluttarna så satt tryckknappsdelarna från Sykompaniet som en smäck
Maskindrömmar: Jag har nästan, nästan beslutat mej för att köpa en overlock, då kommer det att gå ännu bättre. Eller hur?!
Irriterande: Tryckknapparna var för stora för att rymmas på kantbandet - men det kan jag leva med
Tråkigt: Den förstärkta raksömmen blir inte bra som stickning längre och jag förstår inte vad som är fel
Mindre kul: Jag klippte till och sydde en likadan tröja i en mindre storlek parallellt och den ville sej inte alls (men barnet som skulle fått den visade sej vara betydligt mer rosa och mindre retro, så hon får nog något annat i stället, så hinner jag sprätta och sy om den här)

12 kommentarer:

Jenny sa...

Jättesnygg!!

Anonym sa...

Fin modell. Jag fattar inte vad som händer med min overlock heller. Det är nåt troll som har varit framme och mixtrat med den. Numera syr den hoppstygn. Inte kul.
/klockarbarn

Hello sa...

Åh, det var verkligen en jättefin modell! Passade så bra till småmönstrat tyg också!

madame k sa...

Ja, detta var verkligen en fin modell! Jag gillar särskilt halsringningen. Jag sydde en body häromdagen och då blev kantbandet bredare än tryckknappen för mig med. Men jag kan också leva med det även om man blir lite grinig först.

LinSar sa...

Jätte fin modell.Tyckte om halsringningen

Gulligan sa...

Vilken fin tröja! Bra modell, precis som du sa kan varieras en massa..

Fiffiluren sa...

Så härlig att se en ny modell på tröja! Jag gillar särskilt halsringningen! :-) Vilet Ottobrenummer var det?

Botilda sa...

Vet ni vad, den här tröjan har den alla kategorier bästa passformen av dem jag sytt hittills. Sprallin har den på sej idag och den sitter perfekt! Jag har redan klippt till tyg till en till :)

Solveig Lövendahl sa...

Jättejättefin!!

Mimmi sa...

Jag har också sytt denna tröja och gillar den skarpt. Jag har även överfört denna knäppning på body och det blev också lyckat. Tycker att det är enklare att få till denna halsknäppning snyggt gentemot övriga knäppningar.

Botilda sa...

Javisst Mimmi, jag tror att det var hos dej jag såg den första gången. Tack för inspirationen!

Tina sa...

Jättefin tunika. Allt du sy blir så bra.