söndag 17 juni 2007

Fort och fel blir reservtröja till dagis

Fast fort gick det ju inte... tröjan blev ett ufo (unfinished obejct) och har blivit liggande i flera veckor. Livet är från en gammal t-shirt som jag hittade på Stadsmissionen. Nästa gång jag syr i gammal trikå ska jag var mycket mer noga med att prova ut pressarfotstryck och provsy kantband ordentligt. Jag kantade halsringningen med tygremsor från tröjan, men oj vad sladdrigt det blev! Nu hoppas jag att det inte kommer att synas så mycket på ett barn som inte sitter still många sekunder i sträck.

Mönster: Ottobre 1/2007 (blandning av tröja med kuvertringning och tröja med lång ärm)
Tyg: gammal t-shirt och girafftyg från Reprodepot
Svårighet: knepigt med gammal trikå som brer ut sig under pressarfoten
Kostnad: cirka 35 kronor
Tips: var noga med pressarfotstrycket, jag behövde dra ner till ett minimum, men insåg det inte förrän mot slutet...

4 kommentarer:

Ida sa...

Vilka härliga färger.

Anonym sa...

har precis haft lite problem med pressarfotstrycket men lyckades inte ändra det på min maskin... några tips hur man går till väga?

Fiffiluren sa...

- Vilken snygg kombination!! Jag skulle tippa att sprätta är det enda rätta, och dra lite i mudden, så att den inte bubblar sig. Om inte det går så blir det väl en ny funderare på hur man ska åtgärda det. :-)

Botilda sa...

Min maskin har en ratt där man ställer in pressarfotstrycket i sju lägen. Det är nog olika på olika maskiner.

Charleston, ja, det kanske bara är sprätta som gäller (=stor risk att den aldrig blir klar...).