tisdag 19 juni 2007

Midsommartunika


Äntligen har jag sytt i det blommiga gul-orangea tyget från Tygverket! Det blev en tunika lagom till midsommar. Jag har faktiskt köpt tyg så att det skulle räcka till en t-unika till mig själv, men är lite dubbel till att ha mamma–barn-kläder. Fast vi behöver ju inte ha dem på oss samtidigt.

Jag utgick från ”Blus med snedknäppning” i Elsebeth Gynthers ”Sy till barnen”. Samma mönster som den gulrandiga koftan. Tunikan är avskuren där framdelarna går omlott och kjolen är påsydd efteråt. Skissen till mönstret ser ni i förra inlägget. Så här sydde jag:
1. Sy ihop ärm-/axelsömmarna.
2. Kanta halsringningen.
3. Fålla ärmarna.
4. Så underärmssömmen på överdelen.
5. Sy sidsömmarna på kjolen.
6. Zickzacka ihop omlottdelarna så att de håller ihop.
7. Sy fast underdelen mot överdelen och kantbandet. Sy aviga mot aviga så att sömmen kommer på rätsidan.
8. Vik ner och pressa. Sy fast det röda bandet (här använde jag faktiskt vanlig raksöm med långa stygn, trots att det är ett strechigt tyg. Jag hade tänkt göra en fuskdekorsöm med trestegszickzack, men det blev inte tillräckligt brett.)
9. Fålla.
10. Sy på det gula bandet.
11. Sy fast etiketten.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Gud så fin. Verkligen härliga färger.

/Klockarbarn

Thea sa...

Å, den var så fin att jag blev alldeles glad!

Jes sa...

underbara färger, jätte mysig kläning

Botilda sa...

Tack! Jag blir också glad av att se den på dottern. Tyvärr blev den lite väl flikig i sidorna, men men (man lär så länge man lever och jag har kvar av tyget...)